Strach przed kryzystem pomaga polskiemu rynkowi Business Intelligence?

Rynek rozwiązań business inteligence(BI) rośnie w siłę. Aż do 2014 analitycy spodziewają się, że światowy rynek BI każdego roku będzie wzrastał o kolejne 10 proc. – wyliczyła firma Gartner. Tylko w 2011, w porównaniu do 2010 roku globalny rynek BI zwiększył swoją wartość aż o 10 mld, sięgając kwoty 12,2 mld dolarów. Także polski rynek rozwiązań business intelligence ma się coraz lepiej i firmy chętniej sięgają po nowoczesne rozwiązania z grupy BI.
 REKLAMA 
 ERP-VIEW.PL- STREAMSOFT 
Paradoksalnie, dynamice rynku sprzyja trudna sytuacja finansowa wielu przedsiębiorstw. Te szukając oszczędności coraz częściej decydują się na inwestycje w rozwiązania Business Inteligence. – Polscy przedsiębiorcy inwestują w BI, bo szukają rozwiązań usprawniających procesy zarządzenia w całej firmie, które są przystępne cenowo i szybko się je wdraża. Zaplanowana inwestycja na wdrożenie nowoczesnego systemu BI, jest coraz częściej elementem strategii oszczędności przyjętej na rok 2013 – mówi Zbigniew Świeściak, dyrektor ds. operacyjnych 2intellect.com S.A.
Business Intelligence podpowie, kiedy zaczynają się problemy?

Najbliższe lata będą należały do rozwiązań business intelligence – prognozują analitycy rynku IT. W latach 2009 – 2012 rynek zaliczył aż 28 proc. wzrost – wynika z danych Instytut-IT.pl. Negatywnie na rynek nie wpłynęła ani trudna sytuacja na światowych giełdach, ani pogarszająca się kondycja wielu rodzimych firm. Wręcz przeciwnie, w 2012 roku wiele firm szukając oszczędności, a także rozwiązań usprawniających zarządzanie, zdecydowało się wyłożyć pieniądze na BI. Ten trend – zdaniem przedstawicieli firm IT – ma utrzymać się także w 2013 roku.

Już dziś aż 50 proc. firm, jako powód wdrożenia rozwiązania business intelligence podaje chęć zwiększenia wydajności operacyjnej oraz zredukowanie kosztów. Niemal 60 proc. robi to, aby usprawnić prognozy dotyczące np. sprzedaży i wyeliminować z nich błędy - czytamy w badaniach Link Leaders. Zdaniem specjalistów firmy 2intellect.com przedsiębiorcy decydując się dziś na wdrożenie rozwiązań BI, chcą zabezpieczyć się w ten sposób przed ewentualnymi skutkami recesji, które mogą utrudnić ich działalność w latach 2013-2014.
Firmy szukając rozwiązań, które pozwolą im na prosty i szybki dostęp do raportów i analiz z różnych obszarów działalności, od produkcji, przez sprzedaż, po finanse i HR – coraz częściej decydują się na wdrożenie systemu BI. Takie podejście ogranicza koszty rozbudowy działu analiz, zapewniając dostęp do danych przez 24 godziny. System BI automatycznie zbiera dane, porządkuje i w czytelnej formie prezentuje menedżerowi, zwiększając przewagę konkurencyjną firm, zwłaszcza nad przedsiębiorstwami wciąż stawiającymi na tradycyjne raportowanie oparte na arkuszu finansowym zasilanym ręcznie – mówi Zbigniew Świeściak, dyrektor operacyjny 2Intellect.com.
Cała firma w jednym systemie – trend na 2013 rok? Firmy nie zadowalają się już zebranymi wskaźnikami tylko z jednego obszaru działalności np. sprzedaży lub produkcji. Od systemów BI oczekuje się dzisiaj o wiele szerszego wsparcia. Rok 2013 – zdaniem analityków 2intellect.com – będzie należał do otwartych systemów, które integrują i komunikują się z oprogramowaniem innych dostawców w czasie rzeczywistym. Takie systemy potrafią gromadzić dane z baz CRM, ERP, HR, MPRII i BPM w jednej, wspólnej bazie, a następnie wykorzystywać je do analiz, przetwarzając dane w konkretną wiedzę biznesową.
Zarządy firm chcą mieć swobodny dostęp do informacji, by na bieżąco kontrolować najważniejsze wskaźniki i reagować z wyprzedzeniem. Stąd też pojawia się coraz częściej konieczność wdrażania rozwiązań Business Intelligence, umożliwiających integrację wszystkich potrzebnych danych w jednym miejscu. Tylko w ten sposób osoby zarządzające mogą mieć wgląd w procesy zachodzące w całej firmie. To z kolei pozwala na optymalizację działalności, generowanie większych zysków, a w przypadku produkcji umożliwia eliminację tzw. wąskich gardeł. Z takich rozwiązań korzystają już firmy produkcyjne niemal z każdej branży, firmy usługowe i handlowe, a także coraz częściej klientem są firmy sektora MSP – wyjaśnia przedstawiciel 2intellect.com.
Dzięki abonamentom Business Intelligence w 2013 zagości w MSP

Do tej pory jednak na takie rozwiązanie mogły pozwolić sobie jedynie firmy dysponujące sporymi budżetami na IT. Jednak rosnąca na rynku konkurencja wśród dostawców rozwiązań business intelligence sprawiła, że w ostatnich latach na rynku pojawiły się firmy oferujące abonamenty. Tak jest w przypadku firmy 2intellect.com. Oferuje ona przedsiębiorstwom udostępnienie systemu BI w modelu abonamentowym. Koszt jest niewielki, w porównaniu z zakupem licencji. Zamyka się w przedziale od 1.500 do 2500 zł za miesiąc, w zależności od wybranego modułu i co najważniejsze firma nie ponosi kosztów wdrożenia.
Jeszcze do niedawna na wdrożenie systemu BI mogły sobie pozwolić tylko duże firmy ze sporym budżetem na inwestycje. Dziś po rozwiązania BI coraz częściej sięgają szybko rozwijające się firmy z sektora MSP. Z nowoczesnej technologii przetwarzania danych korzystają zarówno małe firmy produkcyjne, niewielkie sieci dystrybucyjne, jak i pojedyncze hotele. Rosnącej w ostatnich 2-latach popularności rozwiązań BI sprzyja możliwość nabycia licencji w formie miesięcznej subskrypcji, której cena nie przekracza kosztów zatrudnienia analityka. – mówi przedstawiciel 2Intellect.com.
Źródło: 2Intellect.com

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ:


Back to top