Cena nie jest najważniejsza

Na przełomie lutego i marca przeprowadzono wśród przedsiębiorstw z listy "Rzeczpospolita 2000" badania dotyczące wykorzystania w nich otwartego oprogramowania oraz Linuksa. Prawidłowo wypełnioną ankietę odesłało 246 firm - ankiety niewypełnione w całości nie były brane pod uwagę przy opracowywaniu wyników.


Same wyniki nie są dużym zaskoczeniem - przypominają w dużym stopniu rezultaty podobnych badań przeprowadzanych w innych krajach. Większość firm wykorzystuje w swojej działalności wolne i otwarte oprogramowanie - najczęściej są to Linux, OpenOffice oraz przeglądarki stron www. W mniejszych firmach wolne oprogramowanie jest (statystycznie) wykorzystywane w większym stopniu, niż w dużych.
Linux nie króluje jeszcze na komputerach biurkowych - zaledwie 16% firm ma go na swoich PC, 40% respondentów odpowiedziało, że go nie używa. Najczęściej korzystają z niego pracownicy działu IT, niecałe 30% firm używa go do codziennych prac biurowych. Mniej więcej 1/5 firm zainstalowała Linuksa w wyspecjalizowanych stacjach roboczych - infokioskach, stanowiskach infolinii itp.

Lepiej przedstawia się wykorzystanie otwartego oprogramowania na serwerach - 94% badanych firm korzysta z Linuksa, 85% - z otwartych baz danych i serwera www, ponad połowa firm (63-77%) korzysta z otwartych serwerów aplikacji z zainstalowanymi aplikacjami biznesowymi (ERP  i CRM).

Warto zwrócić uwagę na motywację przyświecającą wykorzystaniu otwartych rozwiązań w biznesie. Głównymi czynnikami są większa stabilność i bezpieczeństwo, cena, funkcjonalność i skalowalność. W polskich badaniach cena znalazła się na drugim miejscu, w badaniach przeprowadzonych w zeszłym roku w ramach Chadwick Martin Bailey Study of 500 Senior IT Executives, cena znalazła się na czwartym miejscu, po niezawodności, bezpieczeństwie i wydajności.
Głównymi przeszkodami w stosowaniu otwartego są braki wyszkolonej kadry, zbyt mała liczba dostępnych aplikacji, czasem - niepewność do rzeczywistych kosztów migracji.

Badania przeprowadziła firma Pentor International na zlecenie Stowarzyszenia Linux Profesjonalny, przy współpracy tygodnika „Computerworld”. Patronował im dziennik „Rzeczpospolita”, a finansowo wsparły firmy HP, Novell i Oracle.

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ:


Back to top