Wartość interfejsu: dlaczego inteligentniejszy
interfejs użytkownika prowadzi do trafniejszych decyzji biznesowych

Projektowanie interfejsu użytkownika UI (user interface) jest często postrzegane jako ostatni etap procesu tworzenia narzędzi. Po wywiadach z użytkownikami, po określeniu funkcji, po zbudowaniu, przetestowaniu i zatwierdzeniu prototypu interfejs użytkownika pełni rolę błyszczącego, kolorowej narzuty naciągniętej na urządzenie lub oprogramowanie. To błąd.

 REKLAMA 
 ERP-VIEW.PL- STREAMSOFT 
Interfejs użytkownika ma do odegrania znacznie większą rolę w oprogramowaniu i urządzeniach, które rzeczywiście wspomagają użytkowników i zwiększają ich produktywność. Aby zaś wykorzystać pełen potencjał interfejsu, trzeba się nim zająć od najwcześniejszych etapów projektowania produktu. Jeśli interfejs powstaje w ostatnich fazach prac i jest uważany po prostu za atrakcyjny zbiór elementów wizualnych, może to mieć poważne konsekwencje dla użyteczności i opłacalności produktu oraz dla usług logistycznych, które ma wspierać.

W rzeczywistości jakość interfejsu może decydować o różnicy między szybką akceptacją a odrzuceniem, produktywnością a stagnacją, rosnącymi zyskami albo szybującymi kosztami. Ponieważ zaś innowacyjne firmy — z których najlepiej znany jest Apple — nieustannie wyznaczają nowe standardy płynnego, intuicyjnego designu, producenci, którzy nie chcą pozostać w tyle, nie mogą lekceważyć znaczenia dobrego interfejsu podczas tworzenia technologii do użytku osobistego lub biznesowego.

Zanim posuniemy się dalej, powiedzmy kilka słów o semantycznych różnicach między interfejsem użytkownika (UI – user interface) a wrażeniami użytkownika (UX – user experience). W osobach odpowiedzialnych za komunikację interfejs użytkownika zwykle budzi negatywne skojarzenia jako coś, co "sprowadza się do grafiki". Mówiąc prosto, interfejs użytkownika to część produktu zwrócona w kierunku użytkownika, który patrzy na aplikację, a wrażenia użytkownika określają jego odczucia. Innymi słowy, dobry interfejs użytkownika to (najlepiej) widoczny rezultat pracy nad wrażeniami użytkownika.

Jakie są zalety dobrego interfejsu użytkownika?

Przemyślany, dobrze rozplanowany interfejs oferuje szereg korzyści, które wykraczają poza przyciągnięcie uwagi użytkownika w pierwszych chwilach korzystania z produktu. Jakość interfejsu wpływa na ogół wrażeń użytkownika i pozostaje w bezpośrednim związku z wieloma zagadnieniami, od siły marki firmy do stopnia produktywności pracowników.

Ograniczone koszty szkoleń. Jeśli interfejs nie jest przejrzysty i intuicyjny, nauka korzystania z oprogramowania oraz osiągnięcie wymaganego poziomu biegłości zajmuje znacznie więcej czasu. Oznacza to, że firma płaci za utraconą produktywność i ponosi koszty dłuższego, bardziej intensywnego procesu szkoleniowego.

Szybsze przyswajanie. Źle zaplanowany i wykonany interfejs zmniejsza motywację pracowników do opanowania nowej technologii, co zmniejsza tempo przyswajania, zwiększa destabilizujący wpływ przejścia na nową technologię i ogranicza wydajność pracy. Brak akceptacji ma najgorsze skutki, jeśli do uzyskania optymalnych korzyści wymagana jest krytyczna masa użytkowników, jak w przypadku systemu komunikacyjnego albo platformy do pracy zespołowej.

Skuteczne zarządzanie marką. Wpływ interfejsu na markę często bywa lekceważony, co może narazić firmę na znaczne ryzyko. Źle zaprojektowany interfejs odbija się niekorzystnie na firmie, podminowuje markę i zmniejsza zaufanie użytkowników, podobnie jak dzieje się w przypadku nieudanych produktów lub usług dla konsumentów. W niektórych przypadkach interfejs użytkownika jest jednym z najbardziej wyrazistych i najczęstszych punktów styczności między marką a pracownikiem lub konsumentem, a wówczas potencjalne zagrożenie jest największe.

Wyższa produktywność. Większość aplikacji mobilnych projektuje się przede wszystkim po to, aby zwiększyć produktywność poprzez umożliwienie użytkownikom wykonywania zadań, korzystania z zasobów i utrzymywania łączności w każdym miejscu i o dowolnej porze. Jeśli zachowania i preferencje użytkowników nie zostaną gruntownie zbadane i uwzględnione w początkowych fazach tworzenia produktu, jego funkcjonalność będzie ograniczona, na czym ucierpi wydajność pracy i wyniki finansowe firmy.

Jak stworzyć dobry interfejs użytkownika?

Ponieważ interfejs użytkownika ma kluczowe znaczenie dla sukcesu produktu i wydajności użytkowników, jak firmy mogą usprawnić strategie i procesy projektowania interfejsu? Przede wszystkim warto pamiętać, że mówimy o "interfejsie użytkownika", a nie "użytkowniku interfejsu"; trzeba zidentyfikować potrzeby użytkowników jeszcze przed rozpoczęciem prac oraz uwzględniać je na każdym etapie procesu.

Najpierw użytkownicy, potem funkcje. Zbyt często wdrożenia mobilne skupiają się na funkcjach, zamiast na użytkownikach. Firmy próbują określić ostateczny zbiór funkcji, zanim poświęcą czas na zrozumienie i udokumentowanie potrzeb, zachowań oraz preferencji użytkowników.

Zanim zaczniesz myśleć o funkcjach, musisz dobrze poznać użytkowników. Obserwuj ich. Dowiedz się, gdzie najbardziej potrzebują wsparcia mobilnego. Czy pracują w terenie, w biurze, czy tu i tu? Jaki jest ich poziom umiejętności technicznych? Jakie inne czynniki mogłyby wpłynąć na ich zachowania? Czasem prosty fakt, że użytkownicy mają większe ręce, noszą rękawice w magazynie i nie mogą korzystać z małych elementów sterujących, może mieć duży wpływ na interfejs.

Słuchaj ekspertów. Doskonały produkt mobilny to rezultat współpracy między wieloma osobami o różnych obszarach specjalizacji. Każda z nich powinna brać udział w procesie podejmowania decyzji.

Na przykład kierownik ds. logistyki dysponuje kluczowymi informacjami na temat codziennych zadań, które będzie wspomagać aplikacja lub urządzenie. Dyrektor IT zagwarantuje bezpieczeństwo systemu i płynną komunikację między użytkownikami a urządzeniami. Natomiast projektant interfejsu wykorzysta ich wkład do stworzenia funkcjonalnego i intuicyjnego interfejsu. Jeśli wyeliminujemy specjalistyczną wiedzę którejkolwiek z tych osób, produkt prawdopodobnie nie spełni wymagań organizacji lub użytkowników.

Stwórz poczucie przynależności. Zaangażowanie użytkowników w proces tworzenia produktu przynosi lepszy końcowy wynik, ale to nie jedyny powód, aby regularnie zasięgać ich opinii.

Zmiana technologiczna może odstraszać użytkowników — nawet kiedy jest pozytywna i korzystna. Wcześnie zaczynając dialog z użytkownikami i zachęcając ich do uczestnictwa, firmy minimalizują negatywne reakcje i stwarzają atmosferę przynależności i oczekiwania. Im więcej użytkowników jest zaangażowanych w ten proces, tym większe prawdopodobieństwo, że będą zadowoleni ze zmiany i przekonają do niej innych.

Nie ignoruj rozmiaru ekranu. Podczas projektowania aplikacji, które będą działać na różnych urządzeniach, pamiętaj, że jeden interfejs nie będzie pasował do każdego ekranu. Rozwiązanie zaprojektowane pod kątem smartfona nie będzie wyglądało dobrze na tablecie i odwrotnie. Nawet na różnych smartfonach interfejs jest wyświetlany inaczej, co bardzo utrudnia stworzenie rozwiązania, które będzie działać w środowisku BYOD (bring your own device - używanie urządzeń osobistych do celów służbowych).

Zbadaj różne opcje. Podczas projektowania aplikacji mobilnej dostępnych jest kilka opcji, a każda z nich ma inne zalety i ograniczenia. Rozważ każdą z nich, zanim wybierzesz technologię, która najlepiej spełni unikatowe potrzeby użytkowników.

Na przykład aplikacje natywne oferują doskonałą integrację, co oznacza, że mogą bardziej niezawodnie "rozmawiać" z innymi programami działającymi w systemie operacyjnym i są szczególnie użyteczne, kiedy aplikacja musi łączyć się ze sterownikami sprzętowymi, które kontrolują drukarki, skanery i inne urządzenia peryferyjne. Jednak interfejs prawdopodobnie trzeba będzie zaprojektować pod kątem różnych rozmiarów ekranu. Natomiast tak zwane elastyczne aplikacje internetowe lub "w chmurze" działają w przeglądarce internetowej i skalują się do ekranu każdego urządzenia, które obsługuje HTML5. Mają jednak tę wadę, że użytkownik potrzebuje połączenia internetowego, aby uzyskać pełen dostęp do zasobów i funkcji aplikacji.

Interfejs użytkownika dla branży logistycznej

Projektowanie dobrego interfejsu użytkownika dla branży logistycznej może wiązać się z innymi wymaganiami — takimi jak bezpieczeństwo i wytrzymałość — niż w typowych środowiskach korporacyjnych.

Pracownicy często muszą korzystać z urządzeń podczas prowadzenia pojazdu, obsługi maszyn albo przenoszenia paczek, więc niezbędny jest interfejs, który można obsługiwać jedną ręką. Użytkownicy mogą również pracować w potencjalnie niebezpiecznych środowiskach albo w niekorzystnych warunkach, na przykład w słabym oświetleniu lub bardzo niskiej albo wysokiej temperaturze. Podczas projektowania aplikacji trzeba uwzględnić wszystkie te czynniki.

Trzeba również rozważyć ograniczenia urządzenia. Jeśli potrzebne są wbudowane skanery albo inny wyspecjalizowany sprzęt, opcje mogą być ograniczone do szczególnie wytrzymałych urządzeń albo konkretnych systemów operacyjnych. Wpływa to na interfejs użytkownika nie tylko dlatego, że będzie działał w danym urządzeniu, ale również dlatego, że mniej przyjazne urządzenie może wymagać jeszcze bardziej komfortowego i intuicyjnego interfejsu, który skompensuje jego wady.

Potrzeby mobilnych pracowników z firm logistycznych mogą również okazać się zaletą, pozwalając programistom na rezygnację z niepotrzebnych funkcji. Może to zwolnić pamięć i umożliwić stworzenie lżejszego, szybciej reagującego interfejsu.

Przede wszystkim trzeba pamiętać, że dzisiejsi pracownicy są bardziej wymagający i mają większe oczekiwania, niż kiedykolwiek wcześniej. Przyzwyczajeni do płynnego działania urządzeń Apple i Android, będą bardziej otwarci na programy naśladujące wygląd, styl i funkcjonalność aplikacji konsumenckich, w których przyciskanie, przewijanie i inne polecenia dotykowe stały się standardowymi elementami obsługi urządzenia.

Źródło: www.consafelogistics.pl

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ:


Back to top