CRM oferuje szeroki wachlarz możliwości przy projektowaniu rozwiązania do zarządzania relacjami z klientem - od dostarczenia standardowego, pudełkowego systemu, po produkt out of the box, dostosowany w całości do indywidualnych predyspozycji zamawiającego i specyfiki jego działalności. Na jakie rozwiązanie warto się zdecydować? Co trzeba mieć na uwadze, dokonując wyboru?



CO JEST LEPSZE - STANDARD CZY OUT OF THE BOX?

Istnieje wiele korzyści, które można uzyskać przy wykorzystaniu wbudowanych (czyli standardowych) modułów w systemach CRM. Czas niezbędny do implementacji jest sprowadzony wówczas do minimum, ponieważ zwykle takie standardowe funkcjonalności są dokładnie udokumentowane w działach pomocy i innych materiałach szkoleniowych. Mogą one następnie posłużyć za tutorial i szybko przybliżyć sposoby oraz możliwości nabytego systemu.

I odwrotnie - jeśli tworzy się własne (niestandardowe) jednostki, jest niemal pewne, że trzeba będzie zainwestować czas i dodatkową pracę aby uzyskać określone funkcje, przy czym końcowe efekty mogą być lepsze niż dobre. Prawdopodobnie konieczne będzie poświęcanie zasobów na dostosowywanie pomocy online, samego systemu do istniejącej infrastruktury IT lub zredagowania materiałów szkoleniowych. Skoro wymaga to dodatkowych nakładów pracy, należy spędzić wystarczającą ilość czasu na analizie, aby zdecydować, w co warto wejść, a co stanowi niepotrzebny wysiłek.

KONIECZNIE ODPOWIEDZ SOBIE NA PYTANIE: CZY ROZSZERZENIE GOTOWEGO ROZWIĄZANIA BĘDZIE REMEDIUM NA DOTYCHCZASOWE NIEDOSTATKI W ZARZĄDZANIU BIZNESEM, CZY MOŻE BĘDZIE TO WYŁĄCZNIE SZTUKA DLA (NIERENTOWNEJ) SZTUKI?

Główną korzyścią z posiadania mocno konfigurowalnego, dedykowanego produktu CRM jest to, że można go dostosować do potrzeb różnych firm i specyfiki danej branży. Ważne jest, aby pamiętać, że prędzej czy później będzie konieczne wypracowanie kompromisu pomiędzy stopniem dostosowania oraz nakładem pracy, by to dostosowanie wykonać.

I CZY PONOWNE UŻYCIE ELEMENTÓW OUT OF THE BOX PRZEZ PRODUCENTA CZYLI PRZYSPIESZENIE WDROŻENIA

Podatki są klasycznym przykładem tego, jak niestandardowe funkcje mogą być ponownie wykorzystane. Sprzedając raz zaprojektowany dodatek wiele razy, można odzyskać z nawiązką koszty poniesione na jego stworzenie. Firmy, które oferują usługi wdrożeniowe CRM często dążą do ponownego użycia takich dodatków, choć czasem w sposób nie do końca oczywisty. Wiele linijek niestandardowego kodu jest przeznaczanych do wielokrotnego użytku, mimo że pierwotnie zaprojektowano je dla konkretnego klienta. Dzięki temu, że funkcjonalność jest już z grubsza opracowana, poza koniecznymi poprawkami, nie trzeba jej tworzyć od podstaw. Jest to oczywista korzyść dla dostawców ale i pośrednio dla odbiorców systemów – skrócony czas implementacji.

MYŚLĄC O PRZYSZŁOŚCI, MYŚL „ELASTYCZNOŚĆ”

Przy decyzji o wyborze standardowego lub spersonalizowanego produktu, weź pod uwagę, czy wymagania biznesowe i zaplanowane procesy są stabilne, znane i rozumiane. Niektóre CRM wdraża się do wykonania jednoetapowego działania, na przykład archiwizacji dokumentów i mała zmiana nie jest w stanie zburzyć dotychczasowego ładu. Inne projekty przyjmują bardziej etapowe podejście, gdzie rozwiązanie może być rozszerzone lub zmodyfikowane dopiero po wstępnym wdrożeniu. Elastyczność w takim scenariuszu jest kluczowa. Często wbudowane funkcjonalności dostarczają użytecznych funkcji, ale to nie zawsze wystarcza. Rozszerzenie wbudowanych modułów ma sens pod warunkiem, że działanie funkcjonalności nie będzie kłóciło się z tym, co chcesz w rzeczywistości osiągnąć.

TWORZENIE WŁASNYCH JEDNOSTEK DO ZASTĄPIENIA MODUŁÓW WBUDOWANYCH

stnieje kilka sytuacji, w których nie ma potrzeby korzystania z funkcji modułu, do której został pierwotnie przeznaczony, przy czym dostępne możliwości mogą być wykorzystywane w zgoła inny sposób. Możliwe jest na przykład modyfikowanie zestawienia tak, aby cennik wyświetlał wyłącznie produkty dostępne w danym typie operacji. Wówczas nie wykorzystuje się tradycyjnej funkcjonalności cenowej cennika, a jedynie możliwości segmentacyjne. Potencjalnie istotną wadą tego podejścia jest to, że można zawęzić w ten sposób elastyczność systemu, pod kątem przyszłych zmian w projekcie. I odnosząc się do powyższego przykładu: może nie trzeba używać takiej funkcji cennika teraz, ale w jaki sposób można mieć pewność, że nie będzie to potrzebne w przyszłości?

WIĘC W CO INWESTOWAĆ?

Dany projekt powinien pracować dla firmy w danej, zdefiniowanej postaci, ale co będzie aktualne z tej działalności w ciągu roku lub najbliższych 2 lat? Może WSZYSTKO, może NIC. Wymagania i procedury zmieniają się w czasie - niektóre z nich można z góry przewidzieć i być w permanentnym stanie gotowości. Inne mogą na nas spaść jak grom z jasnego nieba, zwłaszcza jeśli nie śledzi się rynkowych trendów. Wówczas elastyczność systemu i możliwość jego rozbudowy oraz ewentualnych modyfikacji może uratować Ci skórę.

Źródło: www.more7.pl

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ:


Ceramika Nowa Gala zarządza procesami sprzedaży przy pomocy chmurowego systemu Oracle CX Cloud

Oracle Polska informuje, że w firmie Ceramika Nowa Gala zakończył się podstawowy etap wdrożenia modułów sprzedażowych chmurowego systemu…

Wiodące przedsiębiorstwo budownictwa prefabrykowanego z Wielkiej Brytanii, Caledonian Modular, stawia na IFS Applications 10

IFS, globalny dostawca oprogramowania dla przedsiębiorstw, informuje, że Caledonian Modular, wiodący dostawca rozwiązań dla branży budownictwa…

Globalna sieć sklepów obuwniczych CCC zwiększa rentowność dzięki technologiom Oracle

Polska sieć sklepów obuwniczych CCC przyspiesza transformację cyfrową, wykorzystując rozwiązania Oracle przeznaczone dla przedsiębiorstw…

Polskie startupy zmieniają rynek IT

Fundacja Startup Poland już po raz czwarty wydała raport dotyczący polskiej branży startupów. Badanie „Polskie Startupy. Raport 2018” swoim…

W 2019 cyfryzacja w Europie mocno przyspieszy

Jakie tempo ma cyfryzacja europejskiej gospodarki? Według IDC to ponad 15%. Tyle rok rocznie będą rosły inwestycje europejskiego biznesu w…

Nowe perspektywy dla dyrektorów finansowych

O nowych możliwościach działania, które dzięki nowoczesnym technologiom uzyskują dzisiaj dyrektorzy finansowi, opowiada Piotr Ferszka, Dyrektor…

Previous Next Play Pause

ENOVA

Katalog Rozwiązań IT

Back to top