Nowe standardy rachunkowości, takie jak MSSF 17, wprowadzają innowacyjne podejście do wyceny usług ubezpieczeniowych oraz niosą znaczące zmiany w kwestii raportowania finansowego firm z tego sektora. Jednym z największych wyzwań, które stoi przed tą branżą, jest dostosowanie systemów IT i procesów księgowych do nowych norm. Wsparciem dla przedsiębiorców z sektora finansowo-ubezpieczeniowego mogą być dedykowane funkcje dodatkowe w platformie S/4HANA.

 REKLAMA 
 ifs 380 380 styczen 2019 
 
Czas ciągłych zmian

Nowy standard MSSF 17 obliguje do wyceny zobowiązań ubezpieczeniowych w wysokości obowiązującej wartości wypłaty i gwarantuje spójne normy wyceny umów ubezpieczeniowych. Choć przepisy będą dotyczyły umów, które odnoszą się do okresów rocznych po 01.01.2022 r., to już teraz firmy z tego sektora powinny się do tej ewolucji przygotować.

Inne zmiany dla branży ubezpieczeniowej niosą także ukierunkowane poprawki długoterminowe (LDTI). W przypadku spółek giełdowych wejdą one w życie po 15.12.2020 r., zaś dla pozostałych organizacji datą kluczową jest 15.12.2021 r. Obejmą one m. in. założenia dotyczące odpowiedzialności za przyszłe świadczenia, amortyzację odroczonego kosztu przejęcia, korzyści wynikające z ryzyka rynkowego. W ramach inicjatywy LDTI ubezpieczyciele powinni zniwelować wszelkie niedociągnięcia w swoich systemach, by upłynnić i zabezpieczyć przepływ danych lub udoskonalić procesy kontroli.

Z niespełna 160-letnią tradycją globalna marka reasekuracyjna Swiss Re funkcjonuje na ponad 20 rynkach m. in. w Chinach, USA, Wielkiej Brytanii. Jej usługi obejmują przede wszystkim polisy dotyczące wypadków, życia i zdrowia oraz ubezpieczenia w zakresie nieruchomości. Lider usług reasekuracyjnych dostrzegając oddziaływanie technologii na jakość usług ubezpieczeniowych, od 2017 r. jest partnerem marki SAP. Obserwując rynek i nadchodzące zmiany, wraz z SAP opracował nowe funkcjonalności platformy S/4 HANA, które mogą wesprzeć przedsiębiorstwa ubezpieczeniowe w reagowaniu na wymogi prawne.

SAP wychodzi naprzeciw zmianom

Poszerzenie możliwości platformy S/4 HANA o dodatkowe raportowanie ma na celu spełnienie przyszłych standardów rachunkowości, usprawnienia przepływów finansowych i zwiększenie transparentności transakcji. Dużym walorem nowej funkcji jest również zwiększenie nacisku na kwestie związane z monitoringiem i kontrolą. Są to rozwiązania przygotowane przede wszystkim z myślą o firm z branży ubezpieczeniowej oraz finansowej.

Usprawnienie polegające na raportowaniu finansowym dla banków, ubezpieczycieli i fintechów, mają przede wszystkim za zadanie przyspieszyć proces przepływu pieniędzy. Celem synergii rozwiązań z zakresu rachunkowości i planowania jest ułatwienie tworzenia spójnych wycen dla produktów finansowych.

Od momentu zawarcia współpracy z SAP w 2017 r. chcieliśmy opracować rozwiązanie, które sprosta coraz bardziej postępującym wymaganiom związanym z kontrolą finansową i raportowaniem towarzystw ubezpieczeniowych. Pomyślne zakończenie prac stanowi ważny kamień milowy w naszej długoterminowej strategii transformacji cyfrowej. Przy nieustannie zmieniających się przepisach, technologia stanowi ważną pomoc przy procesie dostosowywania się do nich - Gerhard Lohmann, CFO Swiss Re Reinsurance.


Dostrzegamy bardzo duże zainteresowanie tym rozwiązaniem. Nasze portfolio klientów wzrosło. Funkcjonalność ta została zaprojektowana z myślą o złożonych wymaganiach legislacyjnych, z którymi dziś borykają się firmy ubezpieczeniowe, banki, branża fintech. Wdrożenie systemu wspiera przedsiębiorstwa w dostosowaniu się do nowych standardów - Luca Mucic, Head of Global Finance SAP.


Stworzenie takiego rozwiązania jest wprowadzeniem nowej jakości na rynek. Dobrze zaprojektowane narzędzia są znacznym ułatwieniem dla przedsiębiorstw z sektora finansowo-ubezpieczeniowego, które mierzą się z szeregiem wyzwań. Wsparcie technologiczne zapewnia nie tylko pomoc w przystosowaniu się do nowych norm, ale także optymalizuje wiele procesów, tym samym zapewniając większy komfort pracy.

Źródło: www.sap.pl

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ:


Back to top