Coraz więcej firm będzie szukać zewnętrznego wsparcia technologicznego, by przetrwać zarówno pandemię, jak i możliwe nowe kryzysy. Ponad 45 proc. organizacji zamierza w ciągu najbliższych 18 miesięcy zwiększyć nakłady na outsourcing usług IT – wynika z najnowszego raportu firmy NTT. Dla ponad połowy ankietowanych głównym powodem takiej inwestycji jest zwiększenie bezpieczeństwa.

 REKLAMA 
 ERP-VIEW.PL- STREAMSOFT 
 
Przez wiele lat na rynku panowało przekonanie, że outsourcing to przede wszystkim sposób na optymalizację czasu i pieniędzy. Według badań przeprowadzonych swego czasu przez Deloitte aż 59 proc. przedsiębiorców za główny powód zlecania procesów na zewnątrz wskazywała możliwość cięcia wydatków. Pandemiczna rzeczywistość zmusiła jednak wiele firm do zmiany tego myślenia. Outsourcing IT będzie zyskiwał na znaczeniu do 2022 r. według raportu NTT, a powodem nie będzie dążenie do zmniejszenia kosztów, a zapotrzebowanie na wiedzę specjalistyczną pomocną w dobie kryzysów i związanej z nimi niepewności.


Dostawcy cyfrowych usług muszą się przygotować na wzrost zapotrzebowania. Outsourcing IT to coś więcej niż tylko dostawa technologii. Firmy mierzące się z obecnymi wyzwaniami chcą czegoś więcej i szukają sprawdzonych partnerów i doradców, którzy pomogą im przejść sprawnie przez proces cyfrowej transformacji i wrócić do biznesowej normalności – twierdzi Damian Skendrovic, wiceprezes wykonawczy w NTT.


Speca od chmury wynajmę

Według badania „Global Managed Services Report 2020”, przeprowadzonego wśród 1250 przedstawicieli kadry kierowniczej z 29 krajów, w ciągu najbliższych lat firmy będą szczególnie szukać eksperckiego wsparcia w zakresie infrastruktury chmurowej. Ponad 77 proc. z nich zamierza postawić na outsourcing usług chmurowych. To zainteresowanie widać też w Polsce.

Rosnące zainteresowanie usługami outsourcingu, w tym także chmurowymi, zauważyliśmy zaraz po wybuchu pandemii. Masowe przejście na pracę zdalną czy gwałtowne wzrosty sprzedaży na platformach e-commerce zmusiły firmy do szukania rozwiązań, które pozwoliłyby funkcjonować w nowej rzeczywistości i zachować ciągłość działania. Gwarantują to właśnie usługi chmurowe, łącząc w sobie wydajność i elastyczność z bezpieczeństwem. Nawet instytucje finansowe, tradycyjnie bardzo wymagające, biorą pod uwagę wykorzystanie usług chmurowych, aby zdywersyfikować stosowane rozwiązania, lokalizacje i dostawców. Decyzje te wspierają też kolejne rekomendacje użycia usług chmurowych w sektorze finansowym – zwraca uwagę Adam Dzielnicki z Atmana, lidera rynku data center w Polsce.


Badania NTT nie są jedynym źródłem prognozującym szybki rozwój outsourcingu. Podobnymi prognozami podzielili się analitycy Grand View Research. Ich zdaniem w ciągu najbliższych 7 lat rynek outsourcingu IT osiągnie wartość prawie 940 mld dolarów, a w ujęciu globalnym odnotuje wskaźnik wzrostu (CAGR) na poziomie ponad 7,7 proc. Grand View Research zwraca uwagę na to, że za wzrost na rynku usług IT, szczególnie w zakresie takich technologii jak chmura, będą głównie odpowiedzialne branże handlowa i e-commerce.

Dla sektorów handlu tradycyjnego i internetowego kluczowe jest szybkie uruchamianie nowych środowisk i skalowalność zasobów IT wraz z rosnącym popytem. Budowanie infrastruktury we własnym zakresie byłoby w takim przypadku i kosztowne, i mało racjonalne – komentuje Adam Dzielnicki z Atmana.


Cyberochrona zyskuje na znaczeniu

Jak wynika z raportu NTT, firmy będą poszukiwać wsparcia technologicznego nie tylko w zakresie bieżącego działania IT, ale przede wszystkim ze względu na bezpieczeństwo. Praca zdalna i dostęp do firmowych danych z prywatnych urządzeń sprawiły, że firmy są dzisiaj znacznie bardziej podatne na cyberataki. Ogromna fala oszustw bazujących na strachu przed COVID-19 sprawia, że firmy samodzielnie mogą nie dać rady cyberprzestępcom.

Verizon podał niedawno, że w 2019 r. 71 proc. wycieków danych miało charakter wyłudzeń finansowych danych. W tym roku nastąpił ich wzrost o 15 punktów procentowych. To wyraźnie pokazuje rosnącą skalę problemu. Nasze komputery i smartfony stają się dziś furtką dla cyberprzestępców, i to na dużą skalę – mówi Adam Dzielnicki z Atmana. – Dlatego istotnym problemem jest fakt, że w Polsce wiele firm nadal polega na mechanizmach bezpieczeństwa budowanych przez wewnętrzne działy IT o bardzo różnych poziomach kompetencji, a nie wyspecjalizowanych w tym obszarze ekspertach – dodaje Adam Dzielnicki.


Tych ostatnich niestety, nadal jest jak na lekarstwo, i ten problem dotyka wiele krajów na świecie. Według raportu „Harvey Nash/KPMG CIO Survey 2019” prawie 3 na 4 firmy nie mogą znaleźć odpowiednio wykształconych pracowników zajmujących się między innymi cyberbezpieczeństwem czy sztuczną inteligencją. W Polsce to około 50 tysięcy ludzi z różnych dziedzin IT.

Data center urosną podwójnie

Renesans outsourcingu IT będzie miał w najbliższych latach pozytywny wpływ na całą branżę, także nad Wisłą. Według najnowszego raportu PMR, polscy operatorzy data center podwoją swoje zasoby do 2025 r. Szczególnie na rynku warszawskim pojawiają się nowe inwestycje. Jedną z nich jest trwająca rozbudowa centrum danych należącego do Atmana, który w 2021 r. powiększy swoją powierzchnię kolokacyjną do ponad 10,7 tys. mkw. Ponadto w kraju trwają procesy konsolidacyjne, zyskuje chmura, rośnie znaczenie certyfikacji – także tych nowych na polskim rynku, jak np. EPI-DCOS.

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ:


Back to top