W Oracle Autonomous Database zostały wykorzystane mechanizmy sztucznej inteligencji, co umożliwiło stworzenie oprogramowania mającego trzy innowacyjne cechy: samoczynne działanie, samo-naprawianie i samo-zabezpieczanie. Dzięki zastosowaniu mechanizmów AI możliwe jest automatyczne uruchomienie hurtowni lub transakcyjnej bazy danych i automatyczne strojenie systemu. Oprogramowanie jest wyposażone w algorytmy wykrywające anomalie i automatycznie podejmujące działania zaradcze, a także mechanizmy natychmiastowej instalacji poprawek związanych z bezpieczeństwem oraz szyfrowania danych.
Produkty autonomiczne mogą wspierać działanie w wielu działach przedsiębiorstw. W dzisiejszym artykule skupimy się na korzyściach, jaką autonomia może przynieść działom informatycznym.
Wyzwania biznesowe w dziale IT
Autonomia pozwala rozwiązywać wiele newralgicznych problemów, z jakimi zmagają się dzisiaj działy IT współczesnych organizacji. Do najważniejszych należą:
- Braki w umiejętnościach, sprawiające że powstaje rozbieżność pomiędzy tym, czego potrzebuje firma, a tym, co dział informatyczny potrafi jej zapewnić;
- Konserwatywna kultura IT, odporna na zmiany - bez względu na potrzeby biznesowe;
- Niezmienna od okoliczności skłonność użytkowników biznesowych i kierownictwa do poszukiwania prostych i łatwych w użyciu narzędzi, które pozwolą im szybko rozwiązywać problemy biznesowe;
- Konieczność zwiększenia stopnia adopcji użytkowników i ekspansja biznesu, przy jednoczesnym dążeniu do zmniejszenia wydatków na aplikacje (licencje, infrastruktura, operacje);
- Dążenie do usprawnienia procesu decyzyjnego;
- Ułatwienie dostępu do zasobów informacyjnych;
- Wdrożenie systemów raportowania w celu wydobywania danych i uzyskania lepszego wglądu w działalność firmy.
Kluczowe wskaźniki wydajności dla działu IT
Rozwiązania autonomiczne pozwalają na dokładniejsze mierzenie efektów pracy IT w organizacjach. Do najważniejszych wskaźników wydajności należą:
- Całkowity koszt posiadania (TCO);
- Umowy SLA dotyczące dostępności aplikacji;
- Prognozowanie i podejmowanie decyzji;
- Koszty IT w porównaniu do przychodów;
- Koszty projektów w porównaniu do ich pierwotnego budżetu;
- Ilość i jakość zasobów IT.
Dlaczego działy IT potrzebują rozwiązań autonomicznych?
Na zakończenie odpowiemy na podstawowe pytanie tego artykułu, czyli przedstawimy najważniejsze korzyści jakie przyniesie organizacji wdrożenie rozwiązań autonomicznych.
- Zapewniają platformę, która obsługuje wysoką współbieżność, zapewniając jednocześnie ekstremalną przepustowość analityczną.
- Zmniejszają ryzyko dzięki temu, że baza autonomiczna sama się zabezpiecza, wykrywa zagrożenia i automatycznie stosuje poprawki bezpieczeństwa.
- Skalowanie, instalacja poprawek i uaktualnianie nie wymaga przestojów systemu ani przerw w działalności biznesowej.
- Zaspokajają zapotrzebowanie użytkowników na lepszy dostęp do bardziej zróżnicowanych, większych ilości danych i szybszych wyników zapytań.
- Samoczynne działanie sprawia, że DBA nie muszą już poświęcać swojego czasu i zasobów na konserwację (łatanie, aktualizacje, tuning itp.) i mogą skupić się na wdrażanie innowacji przynoszących wartość dodaną firmie.
- Zapewniają niższe koszty, dzięki zapewnieniu lepszego stosunku wydajności oprogramowania do ceny.
- Zmniejszają ryzyko biznesowe poprzez samoczynne działanie, naprawianie i zabezpieczanie, które prowadzi do wyeliminowania błędów ludzkich i złośliwych działań.
- Przyspieszają wprowadzanie innowacji poprzez uproszczenie procesów, zmniejszenie nieefektywności i uwolnienie zasobów.
- Pozwalają na spełnienie wymagań działów biznesowych szybciej i łatwiej.
Autor: Tomasz Przybyszewski, Regionalny Dyrektor Sprzedaży Oracle Cloud w Polsce i na Ukrainie
Źródło: www.oracle.com/pl