Przestrzeń dla Big Data
Centrum przetwarzania danych to z pewnością właściwe miejsce dla dużych zbiorów wirtualnych zasobów. Jaką rolę w relacjach Data Center z klientami pełni zjawisko Big Data?
Opanować
Nieprawdopodobna ilość wirtualnych danych powstających we współczesnych firmach, korporacjach czy instytucjach, sprawia, że zagadnienie związku Big Data z ich prawidłowym funkcjonowaniem jest bardzo na czasie. W rozmaitych, mniej lub bardziej specjalistycznych opisach i prezentacjach tego zjawiska, podkreśla się jednak, że wykracza ono znacznie poza sferę gromadzenia terabajtów czy zettabajtów informacji. Ogromne zróżnicowanie, wysoka zmienność i kwestia wartości przetwarzanych zasobów to elementy wskazywane jako typowe właśnie dla Big Data. I choć w dalszym ciągu zakres tego pojęcia jest przedmiotem dyskusji, trudno polemizować z samym faktem złożoności problemu. Różnorodne pochodzące z wielu źródeł dane przepływają nieustannie z ogromną szybkością, często w sposób nieusystematyzowany, co bardzo ogranicza możliwości efektywnego zarządzania nimi, a tym samym utrudnia codzienną pracę (zwłaszcza rozbudowanych organizacji). W kontekście usług Cloud, od precyzyjnej definicji ważniejszy jest praktyczny wymiar zastosowania ich w tej wielowymiarowej rzeczywistości.
Wykorzystać
Nieprawdopodobna ilość wirtualnych danych powstających we współczesnych firmach, korporacjach czy instytucjach, sprawia, że zagadnienie związku Big Data z ich prawidłowym funkcjonowaniem jest bardzo na czasie. W rozmaitych, mniej lub bardziej specjalistycznych opisach i prezentacjach tego zjawiska, podkreśla się jednak, że wykracza ono znacznie poza sferę gromadzenia terabajtów czy zettabajtów informacji. Ogromne zróżnicowanie, wysoka zmienność i kwestia wartości przetwarzanych zasobów to elementy wskazywane jako typowe właśnie dla Big Data. I choć w dalszym ciągu zakres tego pojęcia jest przedmiotem dyskusji, trudno polemizować z samym faktem złożoności problemu. Różnorodne pochodzące z wielu źródeł dane przepływają nieustannie z ogromną szybkością, często w sposób nieusystematyzowany, co bardzo ogranicza możliwości efektywnego zarządzania nimi, a tym samym utrudnia codzienną pracę (zwłaszcza rozbudowanych organizacji). W kontekście usług Cloud, od precyzyjnej definicji ważniejszy jest praktyczny wymiar zastosowania ich w tej wielowymiarowej rzeczywistości.
Wykorzystać
Big Data należy do najważniejszych aktualnych wyzwań dla centrów przetwarzania danych – podkreśla Elżbieta Zdrojewska z toruńskiego Exea Data Center – Tradycyjne rozwiązania często nie są w stanie efektywnie organizować, zarządzać i przetwarzać dynamicznie rosnących zasobów, które powinny być dla użytkowników zawsze dostępne i użyteczne.Ideą funkcjonowania nowoczesnych Data Center jest nie tylko sprawne archiwizowanie tego strumienia informacji, lecz również uczynienie z niego efektywnego narzędzia pracy. Cloud Computing daje możliwość przetwarzania ogromnych baz danych. Dzięki temu w bardzo krótkim czasie jesteśmy w stanie z terabajtowych zbiorów wyciągnąć konkretne, interesujące nas informacje (jak choćby statystyki dotyczące użytkowników strony internetowej) i szybko reagować np. na zmieniającą się sytuację rynkową. W ramach udostępniania rozmaitych usług w chmurze obliczeniowej, specjalistyczne jednostki oferują więc klientom wydajną platformę dla takich obszernych zbiorów. Ważne, by opierała się ona na pewnych podstawowych filarach:
- Serwery oraz infrastruktura IT – Dostarczenie niezbędnej przestrzeni dyskowej i zaawansowanych technologii dla obsługi Big Data;
- Usługi – Elastyczna oferta uwzględniająca indywidualne zapotrzebowanie użytkowników na różne parametry i usługi (np. na wirtualne data center, serwery dedykowane, rozwiązania hybrydowe);
- Bezpieczeństwo – Zaplecze technologiczne i systemy ochrony gwarantujące nienaruszalność danych oraz nieprzerwany dostęp do nich wyłącznie upoważnionych użytkowników;
- Dostępność – Funkcjonalny Backup i realizacja pozostałych usług Cloud, umożliwiające pracę na zasobach z dowolnej lokalizacji i urządzeń z dostępem do Internetu;
- Technologie – Sprzęt i oprogramowanie odpowiadające najnowszym rynkowym wymaganiom;
- Aplikacje – Dostępność oprogramowania (w modelu SaaS) optymalizującego korzystanie z zasobów w chmurze obliczeniowej;
- Skalowalność – Uwzględnienie perspektyw rozwoju zapotrzebowania na zakres obsługi IT;
- Kadra – Stałe wsparcie merytoryczne i opieka profesjonalnych administratorów systemów.
Źródło: EXEA