BCC wsparło wprowadzenie nowego systemu motywacyjnego dla kadry kierowniczej PKN ORLEN

Poznańska spółka konsultingowa BCC (Business Consulting Center) zakończyła wsparcie projektu informatycznego HR, zwiększającego efektywność zarządzania w Polskim Koncernie Naftowym ORLEN S.A. – jednej z największych firm w Europie Środkowo-Wschodniej.


Dla kluczowych członków kadry kierowniczej PKN Orlen wprowadzony został nowy system wynagradzania, oparty o ideę MBO (Management by Objectives – zarządzanie przez cele). U podstaw systemu MBO leży powstała w latach 50-tych idea, której autorem był P.F. Drucker. Zakłada ona taki model zarządzania, który pozostawia dużą swobodę pracownikom w sposobie realizacji określonych celów. Ma to wpływ na rozwój ich motywacji i pozwala lepiej wykorzystać potencjał kadry kierowniczej.

Nowym systemem wynagradzania została objęta duża grupa członków kadry menedżerskiej Polskiego Koncernu Naftowego ORLEN S.A., a w kolejnych etapach będą obejmowane następne grupy pracowników. Dla każdego z objętych systemem MBO menedżerów opracowano zestaw celów, zarówno o charakterze jakościowym jak i ilościowym, który pokazuje pracownikowi, w którym kierunku powinny zmierzać jego działania. Poziom realizacji wcześniej wyznaczonych celów decyduje o wysokości przyznawanej pracownikowi premii.

Założeniem realizowanego projektu jest zbudowanie systemu informatycznego wspierającego proces MBO od momentu utworzenia zestawu celów (Karta Celów) do momentu wypłaty premii. Celem projektu, w którym wsparcia dla Polskiego Koncernu Naftowego ORLEN S.A. udzielało BCC, jest odzwierciedlenie tych kart w systemie SAP. Prace te obejmowały ujednolicenie nazw wskaźników (w trakcie prowadzonych prac opracowano do tej pory już 2500 wskaźników), przygotowanie systemu do ich rejestracji, przetwarzania i udostępniania zainteresowanym pracownikom oraz ich przełożonym. Dodatkowym zadaniem BCC było przygotowanie mechanizmów automatycznego wyliczenia premii związanej z realizacją celów i rozliczenie jej na liście płac.
 
Projekt od strony systemowej rozgrywał się na pograniczu hurtowni danych SAP BW (która została rozbudowana przez BCC) oraz mySAP HR. W ramach projektu BCC przygotowało też narzędzie, dzięki któremu zainteresowani pracownicy mogą poprzez portal intranetowy, na bieżąco kontrolować poziomy realizacji wyznaczonych celów. Funkcjonalność ta ma być w późniejszym etapie jednym z elementów samoobsługi pracowniczej (ESS – Employee Self Service).

„Zarządzanie to określanie celów, które wyznaczają kierunek rozwoju danej organizacji, ustalają priorytety, pomagają w utrzymaniu wysokiej motywacji pracowników. Idea MBO pozostawia im przy tym dużą swobodę działania w realizacji tych celów. W tak rozbudowanej organizacji, jaką jest Polski Koncern Naftowy ORLEN S.A., gdzie systemem objętych zostało już powyżej 500 pracowników, tylko wprowadzenie odpowiedniego systemu informatycznego zapewnia nam odpowiednią obsługę całego procesu i pomaga nam rozszerzyć system na następne grupy pracowników” – powiedziała Beata Stępkowska, Koordynator ds. MBO w Polskim Koncernie Naftowym ORLEN S.A., kierownik biznesowy projektu.

BCC rozpoczęło wsparcie projektu w czerwcu 2006. Pierwsze wybrane wskaźniki i stopień ich realizacji zostały udostępnione w lipcu i sierpniu br., a dalsze, aż do pełnej zaplanowanej funkcjonalności, będą uruchamiane w ciągu kilku kolejnych miesięcy.

Źródło: www.bcc.com.pl

 

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ:


Back to top