Kompleksowe wsparcie IT w zarządzaniu szkoleniami coraz ważniejsze dla firm

Silna zależność między sukcesem biznesowym firmy a rozwojem kompetencji pracowników powoduje, że o konieczności inwestowania w szkolenia nie trzeba przekonywać żadnej nowoczesnej i dojrzałej organizacji. Na znaczeniu zyskują nie tylko same szkolenia, ale także sprawne i efektywne zarządzanie nimi, które nie byłoby możliwe bez specjalistycznych rozwiązań informatycznych. W ubiegłych latach średnie i duże firmy zwykle korzystały z takiego wsparcia w dość podstawowym wymiarze, dziś coraz chętniej sięgają po zaawansowane narzędzia umożliwiające kompleksowe obsłużenie całego procesu planowania, budżetowania i zarządzania szkoleniami.


Jak wykazało badanie Bilans Kapitału Ludzkiego w Polsce 2013, ponad 70 proc. badanych firm deklaruje, że inwestuje w swoich pracowników . Dofinansowanie udziału zatrudnionych w różnego rodzaju kursach i szkoleniach deklarowało 75% średnich i 85% dużych przedsiębiorstw. W tej wielkości organizacjach zarządzanie procesem planowania, budżetowania czy oceny efektywności szkoleń nie mogłoby się odbywać bez wsparcia wyspecjalizowanych rozwiązań informatycznych.
Jeszcze niedawno firmy szukając narzędzi IT do zarządzania szkoleniami, decydowały się jedynie na wsparcie w bardzo podstawowym zakresie. Popularnością cieszyły się funkcjonalności umożliwiające ewidencję aktywności szkoleniowych pracowników. Obecnie, w dobie przyspieszającego wyścigu o talenty i inwestowania w rozwój najcenniejszych pracowników, firmy coraz częściej decydują się na kompleksowe rozwiązania, które obsłużą proces zarządzania szkoleniami od momentu ich precyzyjnego planowania i budżetowania w perspektywie pojedynczej osoby, zespołu czy całej jednostki organizacyjnej, poprzez ewidencję uczestnictwa, szczegółową rejestrację kosztów, aż po ocenę efektywności. – mówi Teresa Olszewska, Prezes Zarządu GAVDI Polska. S.A.
Wsparcie oferowane przez rozwiązania dostępne m.in. w ramach systemu SAP HCM (Human Capital Management) zaczyna się już na etapie analizy potrzeb szkoleniowych. Takie rozwiązania zastosowane w dużej organizacji umożliwiają skrócenie tego procesu z około trzech miesięcy do nawet trzech dni, eliminując potrzebę wertowania tysięcy dokumentów. Cała analiza dokonuje się bezpośrednio w systemie, do którego menadżer podczas oceny pracownika wprowadza informacje o niezbędnych dla niego szkoleniach, a specjalista z działu personalnego wykonuje raport, którego efektem jest zbiorcza informacja o potrzebach szkoleniowych w firmie.

Po zebraniu tych danych można następnie łatwo wykonywać zestawienia potencjalnych kosztów zaplanowanych szkoleń w podziale na ich rodzaj czy według jednostek organizacyjnych. W ten sposób system IT pozwala na oszacowanie budżetu koniecznego do realizacji zgłoszonych wcześniej potrzeb. Dzięki temu menadżerowie oraz specjaliści HR w każdej chwili mogą sprawdzić w jakim stopniu i na co wykorzystywany jest budżet szkoleniowy.
Na znaczeniu zyskują także rozwiązania pozwalające na ocenę efektywności szkoleń. Pracodawcy chcą mieć możliwość nie tylko odpowiedniego ich planowania, ale także oceny, na ile inwestycja w rozwój pracownika przekłada się na realizację celów firmy. Dostępne w systemie HCM powiązanie pomiędzy rodzajem szkolenia, a dostarczaną przez niego kompetencją, pozwala na przykład na wyliczenie jakie nakłady zostały poniesione na rozwój kompetencji krytycznych dla firmy. - dodaje Teresa Olszewska.
Źródło: GAVDI

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ:


Back to top