ORACLEW ciągu zaledwie 3 lat liczba użytkowników Messengera wzrosła z 200 tys. do 1,2 mld. W Polsce jest on popularniejszy nawet od aplikacji natywnej Facebooka, co dobitnie pokazuje jak zmieniają się kanały komunikacji i z jakich narzędzi dzisiaj korzystamy najczęściej. To ważna wskazówka dla firm a działów HR w szczególności. Na rozwiniętych rynkach nie bez powodu sięgają one coraz częściej po napędzane sztuczną inteligencją chatboty.


 REKLAMA 
 ifs 380 380 styczen 2019 
 
W październiku br. na konferencji Oracle OpenWorld w San Francisco, założyciel oraz CTO firmy Oracle Larry Ellison pokazał w jaki sposób można ułatwić proces zamawiania wizytówek. Wystarczy wykorzystać do tego wirtualnego asystenta, komunikując się z nim w formie tekstowego czatu. Larry poprosił o nowe wizytówki. Chatbot odnalazł ich wzór i zasugerował ich uzupełnienie, bo w systemie informatycznym znalazł informację, że stanowisko CEO w międzyczasie uległo zmianie na CTO. Po akceptacji treści, poprosił o wskazanie adresu doręczenia z listy podanych propozycji, a następnie przekazał zamówienie do realizacji. To wszystko stało się niemal w mgnieniu oka przy zastosowaniu komunikacji podobnej do tej, jaką znamy z SMS-ów, bez konieczności ingerencji człowieka.

Chatboty zyskują na popularności, bo postęp w obszarze sztucznej inteligencji sprawia, że jest to coraz bardziej wartościowa dla biznesu technologia. Jak wynika z analiz firmy Grand View Research, globalny rynek chatbotów będzie wart do 2025 r. 1,23 mld dolarów, co oznacza, że co roku będzie rósł o 24,3%. To nie powinno nikogo dziwić. Ruch w Internecie napędzają już dzisiaj przede wszystkim urządzenia mobilne, a aplikacje takie jak Messenger, WhatsApp czy Slack, stają się coraz bardziej powszechne. Świat przyśpieszył, na rynek pracy wchodzi nowe pokolenie wychowane w erze smartfonów i informacji dostępnej online. Dla jego reprezentantów czat jest pierwszym, najważniejszym kanałem komunikacji. Dostrzegają to firmy, które do niedawna wykorzystywały chatboty przede wszystkim do usprawnienia relacji z klientami a dziś coraz częściej wdrażają te rozwiązania wewnątrz organizacji. Jak wynika z badań Oracle, 80% marketerów już korzysta z chatbotów lub zamierza je wdrożyć do 2020 r. Tym tropem idzie także świat HR, bo doświadczenia pokazują, że wdrożenie chatbotów jak mało która technologia pozwala zaoszczędzić czas i uwolnić drzemiący w pracownikach potencjał.

Spójrzmy na kilka przykładowych zastosowań chatbotów w HR:

Udzielanie szybkich odpowiedzi

Zdecydowaną większość czasu działy HR poświęcają dzisiaj na realizację zadań operacyjnych. To m.in. udzielanie odpowiedzi na pytania pracowników dotyczące urlopów, zwolnień, zajmujące lwią część pracy – zwłaszcza w dużych organizacjach liczących kilkaset czy kilka tysięcy pracowników. Chatboty mogą przejąć te zadania, rozwiązując najczęstsze problemy pracowników i pozwalając HR-owcom rozwinąć skrzydła. Dzięki technologii, mogą oni skoncentrować się na strategicznych dla organizacji działaniach i w pełni wykorzystać swój potencjał.

Oceny pracownicze

W erze online, pracownicy oczekują szybkiej informacji zwrotnej, jednak w dużych firmach realizacja ocen pracowniczych: przygotowanie formularzy, zbieranie danych i przygotowywanie analiz, pochłania mnóstwo energii i czasu. Chatboty w dużym stopniu automatyzują proces ocen pracowniczych pozwalając na przyśpieszenie ich realizacji i generowania wniosków.

Rekrutacja

Jak wynika z globalnych badań “Global Recruiting Trends”, 56% rekruterów przyznaje, że ma dzisiaj więcej obowiązków, mimo, że dysponują oni tymi samymi zasobami, co wcześniej. Dodatkowo, w związku z tym, że mamy dziś do czynienia z rynkiem pracownika i deficytem specjalistów, muszą oni rekrutować szybciej niż konkurenci. Mogą w tym pomóc chatboty, pomagając wyselekcjonować osoby, które już na pierwszym etapie rekrutacji nie wykazują odpowiednich kwalifikacji. Wystarczy, że dział HR stworzy wcześniej listę pytań, które zada chatbot, a kandydat na stanowisko udzieli na nie odpowiedzi.

Wdrożenie pracownika w kulturę organizacyjną firmy

Na rynek pracy wchodzi pokolenie Z a więc osoby urodzone po 1995 roku, ceniące sobie komunikację w czasie rzeczywistym. Chatboty sprawdzą się doskonale przy wprowadzeniu ich do organizacji. Chatbot zdecydowanie ułatwia zapoznanie się z polityką firmy, jej celami, wartościami i obowiązującymi zasadami, udostępniając bazę wiedzy, do której nowy pracownik ma dostęp 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu. Chatbot może także podsyłać mu testy, czy zadawać pytania sprawdzające ilość przyswojonej przez niego wiedzy.

Analityka

Chatboty mogą nie tylko odpowiadać na pytania pracowników, ale też katalogować je i ułatwiać analizę nastrojów panujących w firmie czy najczęściej pojawiających się problemów. To ogromna wartość.

Doświadczenia pokazują, że wdrożenie chatbotów w obszarze HR zwiększa produktywność pracowników, przyśpiesza rekrutację i ułatwia komunikację w firmie. Choć dziś chatboty nie zastąpią całkowicie pracownika działu HR, to zdecydowanie mogą mu pomóc w realizacji codziennych zadań.

Źródło: www.oracle.com

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ:


Ceramika Nowa Gala zarządza procesami sprzedaży przy pomocy chmurowego systemu Oracle CX Cloud

Oracle Polska informuje, że w firmie Ceramika Nowa Gala zakończył się podstawowy etap wdrożenia modułów sprzedażowych chmurowego systemu…

Wiodące przedsiębiorstwo budownictwa prefabrykowanego z Wielkiej Brytanii, Caledonian Modular, stawia na IFS Applications 10

IFS, globalny dostawca oprogramowania dla przedsiębiorstw, informuje, że Caledonian Modular, wiodący dostawca rozwiązań dla branży budownictwa…

Globalna sieć sklepów obuwniczych CCC zwiększa rentowność dzięki technologiom Oracle

Polska sieć sklepów obuwniczych CCC przyspiesza transformację cyfrową, wykorzystując rozwiązania Oracle przeznaczone dla przedsiębiorstw…

Polskie startupy zmieniają rynek IT

Fundacja Startup Poland już po raz czwarty wydała raport dotyczący polskiej branży startupów. Badanie „Polskie Startupy. Raport 2018” swoim…

W 2019 cyfryzacja w Europie mocno przyspieszy

Jakie tempo ma cyfryzacja europejskiej gospodarki? Według IDC to ponad 15%. Tyle rok rocznie będą rosły inwestycje europejskiego biznesu w…

Nowe perspektywy dla dyrektorów finansowych

O nowych możliwościach działania, które dzięki nowoczesnym technologiom uzyskują dzisiaj dyrektorzy finansowi, opowiada Piotr Ferszka, Dyrektor…

Previous Next Play Pause

ENOVA

Katalog Rozwiązań IT

Back to top