Controlling dla MSP – w modelu SaaS lub w leasingu

solemislogoKoszty i obawa przed skomplikowaną codzienną eksploatacją, jest podstawową barierą wykorzystania systemów klasy Business Intelligence w firmach MSP (małe i średnie przedsiębiorstwa). Leasing i korzystanie z systemów BI w modelu SaaS (Software as a Service czyli oprogramowanie jako usługa) – to rozwiązanie jakie firmom z tego sektora oferuje Gdyńska firma Solemis Group SA, przedstawiciel i dystrybutor systemów klasy Business Intelligence – PROPHIX i TARGIT w Polsce i Europie Wschodniej. W modelu SaaS klient płaci za wykorzystywane przez siebie funkcjonalności, a nie za licencje, obsługę i sprzęt niezbędny do prawidłowego działania systemu na co dzień. Ten model sprzedaży budzi zainteresowanie szczególnie wśród Partnerów Solemis świadczących usługi consultingowe oraz będących biurami rachunkowymi.
 REKLAMA 
 ERP-VIEW.PL- STREAMSOFT 
Systemy klasy Business Intelligence to kolejne narzędzie wspomagające zarządzanie – m.in. controlling, budżetowanie, wielowymiarowe analizy sprzedażowe i marketingowe – i wykorzystujące zgromadzone w firmowych systemach ERP i CRM dane. BI wspomaga budowanie strategii, analizy rentowności działań i podejmowanie codziennych decyzji – dając analizy bazujące na aktualnych danych a nie tylko na doświadczeniu i wyczuciu menedżerów.
Wiele małych i średnich firm swoje finanse i księgowość prowadzi w modelu outsourcingowym tzn. zleca ich wykonanie zewnętrznym firmom. Unika dzięki temu instalacji i obsługi u siebie systemów księgowych czy ERP. Jednocześnie menedżerowie potrzebują narzędzi analitycznych umożliwiających bardziej dokładną i elastyczną analizę danych. Z drugie jednak strony obawiają się kłopotów związanych z ich instalacją i codzienną eksploatacją, o kosztach nawet nie wspominając – mówi Justyna Borkowska, dyrektor sprzedaży i marketingu w Solemis Group SA. Dla firm takich mamy idealne rozwiązanie – narzędzia, a dokładniej mówiąc funkcjonalności BI udostępniamy zdalnie, jako usługę – poprzez przeglądarkę internetową. Użytkownik unika w ten sposób kosztów rozbudowy swojej infrastruktury informatycznej (o nowe serwery) oraz kosztów instalacji i wdrożenia systemu. Za nowe funkcjonalności płaci na podobnych zasadach jak za zewnętrzne usługi finansowo-księgowe. Jeśli użytkownik chce jednak mieć system na własnych serwerach, to może go sfinansować w formie leasingu realizowanego przez Europejski Fundusz Leasingowy.
SaaS – jak to działa w praktyce

Aktualnie systemy SOLEMIS BI – PROPHIX i TARGIT w modelu SaaS (oprogramowanie jako usługa) udostępniają dwie firmy partnerskie Controlling Online (www.c-online.pl) i Extor (www.extor.pl) – obydwie zajmują się consultingiem i usługami finansowo-księgowymi. Systemy BI w modelu SaaS są uzupełnieniem usług, jakie firmy te świadczą swoim obecnym klientom, a także stanowią ofertę dla nowych klientów.

Z punktu widzenia klienta zysk jest ogromny – konsultanci obydwu firm pomagają klientowi zbudować pierwsze raporty i analizy oraz zorganizować mechanizm tworzenia i bieżącej kontroli wykonania budżetu. Klient korzysta z nich potem samodzielnie – zdalnie, z poziomu swojej przeglądarki internetowej – logując się bezpiecznie do systemu. Firma korzystająca z BI w modelu SaaS nie musi rozbudowywać swojej bazy informatycznej – kupować nowych serwerów czy dodawać pracy swoim informatykom (jeśli w ogóle ich ma, a nie korzysta z zewnętrznej obsługi).

Systemy BI korzystają z firmowych danych klienta gromadzonych w systemach ERP – jeśli systemy te zainstalowane są u dostawcy usług – to bezpośrednio i na bieżąco, a jeśli system ERP zainstalowany jest u klienta – to pośrednio, czerpiąc z niego dane np. raz dziennie.

Klient jest tylko użytkownikiem systemu BI i płaci w formie miesięcznej opłaty za korzystanie z usług. Właścicielem systemu BI jest usługodawca i to on ponosi opłaty licencyjne i koszty wsparcia technicznego świadczonego przez Solemis.

Finansowanie BI w formie leasingu


Firmy, które dysponują już własnym zapleczem informatycznym – serwery, systemy informatyczne, wykształcony personel techniczny - starają się zwykle mieć wszystkie wykorzystywane systemy na swoich serwerach. Kolejne rozwiązania instalują i wdrażają u siebie. I tu napotykają często trudności z finansowaniem kolejnej inwestycji w informatykę – brak im własnych rezerw na zakup i wdrożenie systemu Business Intelligence.

Pierwszą myślą jest wówczas sięgnięcie po kredyt bankowy. Jednak obecnie pojawiła się na rynku bardziej elastyczna alternatywa w postaci leasingu IT. Dobrze zastosowany przynosi firmie znacznie większe korzyści. Solemis w zakresie finansowania zakupów systemów informatycznych współpracuje z Europejskim Funduszem Leasingowym (EFL), liderem rynku leasingu w Polsce mającym duże doświadczenie w leasingowaniu informatycznych środków trwałych w tym oprogramowania.

W przypadku oprogramowania, standardowy okres leasingu wynosi 24 miesiące i po tym terminie użytkownik może wykupić oprogramowanie za 1% wartości. Wkład własny firmy w inwestycję jest ustalany indywidualnie dla klienta i rozpoczyna się od 5% wartosci środka trwalego. Klient ma możliwość elastycznego dopasowania rat leasingowych do struktury i sezonowości przychodów. Raty leasingowe w leasingu operacyjnym stanowią ponadto koszt uzyskania przychodu, zmniejszając podstawę opodatkowania. Wybierając stała stopę przedsiębiorca może obliczyć całkowitą wartość inwestycji. Dzięki tym zaletom leasing leasing IT staje się jednym z najważniejszych sposobów racjonalizacji wydatków na nowe technologie.

Z doświadczeń EFL wynika, że rynek leasingu oprogramowania rozwija się w tempie dwucyfrowym, a przedsiębiorcy najczęściej leasingują systemy ERP, BI i CRM orazi CAD/CAM (wspomaganie projektowania i wytwarzania).

Źródło: www.solemis.com

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ:


Back to top