Firmy inwestują w modelowanie rzeczywistości

Jak podkreślają eksperci, implementacja rozwiązań typu Business Analytics może być decydująca dla sukcesu projektów prowadzonych przez organizację. Niemal 60% organizacji tłumaczy wdrożenie narzędzi BA chęcią usprawnienia prognoz, z kolei 50% firm – identyfikuje ten obszar z możliwością zwiększenia wydajności operacyjnej oraz zredukowania kosztów. Co więcej, dzięki wykorzystaniu Business Analytics firmy mogą uzyskać gotowe prognozy biznesowe w ciągu nawet kilkunastu minut.
 REKLAMA 
 ERP-VIEW.PL- STREAMSOFT 
Narzędzia Business Intelligence (BI) oraz Business Analytics (BA) pozwalają nam na badanie różnych scenariuszy biznesowych, umożliwiając na przykład ustalenie strategii sprzedaży dla danego kraju czy regionu. Dzięki BI informacje mogą być wizualizowane i prezentowane za pomocą interaktywnych wykresów, a dzięki narzędziom BA możemy uzyskiwać gotowe prognozy biznesowe w ciągu zaledwie kilkunastu minut. Tego typu rozwiązania pozwalają nam modelować scenariusze dotyczące sprzedaży, dystrybucji a nawet kampanii promocyjnych. Na przykład dodając określone parametry związane z aktywnościami podejmowanymi przez naszą konkurencję, widzimy jak może zmieniać się rzeczywistość, w której działamy - tłumaczy Jacek Sośnia, Architekt Systemów Informatycznych w Globalnym Centrum Biznesowym Procter & Gamble w Warszawie, które jest jedną z 6 strategicznych jednostek biznesowych P&G oraz jednym z 4 ośrodków globalnego zarządzania danymi (Global Data Management) P&G na świecie - Za pomocą prostych algorytmów zestawia się razem setki czy nawet tysiące źródeł danych, których człowiek nie jest w stanie sam połączyć. W efekcie jesteśmy w stanie skrócić czas podejmowania strategicznych decyzji dotyczących np. sprzedaży danego produktu i zredukować koszty ponoszone na dystrybucję nawet o 10% - dodaje Jacek Sośnia.
BA to pojęcie odnoszące się do określonych aktywności zorientowanych na rozwiązania - stwarza tym samym wartość dla firmy dzięki przekształceniu informacji w konkretną wiedzę. Z kolei BI wiąże się procesem przekształcania danych w konkretne informacje, potrzebne do tego, by zrozumieć dlaczego pewne decyzje biznesowe miały takie, a nie inne konsekwencje.

Ja pokazują wyniki badania IDC (wrzesień 2011), jako najważniejsze cele związane z wdrożeniem Business Analytics firmy wskazują: usprawnienie funkcji prognoz (57 %), redukcję kosztów biznesowych i poprawę wydajności operacyjnej - (50%), zgodność ze strategią i celami korporacji (47%) oraz identyfikację ryzyka (45%).
Business Analytics to rozwinięcie pojęcia i koncepcji Business Intelligence. Narzędzia BA pomagają firmie zrozumieć, jakie długofalowe i złożone konsekwencje dla ich biznesu będzie miało podjęcie danej decyzji. Przy analizie brane są pod uwagę zarówno zewnętrzne, jak i wewnętrzne czynniki, takie jak sytuacja na rynku, kondycja gospodarki krajowej, europejskiej i światowej oraz wskaźnik rotacji personelu. Firma może np. zweryfikować swoje bazy danych o klientach i wytyczyć nowe cele biznesowe na podstawie tego, jak relacje z poszczególnymi ich grupami kształtowały się w przeszłości. BA pozwala określić, jakie strategie zarządzania relacjami z nimi będą w przyszłości skutkowały podniesieniem jakości świadczonych usług, wzrostem satysfakcji klienta, i jak przełożą się na wzrost dochodów firmy. Choć to prognozy, to są one oparte na solidnych podstawach matematycznej analizy tzw. big data –zbiorów danych, które na co dzień gromadzi każda firma – mówi Krzysztof Chyliński, Dyrektor Technologii i Członek Zarządu Holicon. - W Holicon za pomocą aplikacji Business Intelligence zbieramy, standaryzujemy i analizujemy bieżące wyniki kluczowych wskaźników biznesowych, a także ich przyczyny. Z kolei narzędzia Business Analytics pomagają nam w prognozowaniu ewentualnych konsekwencji i przyszłych wydarzeń w oparciu o powyższe analizy i raporty – dodaje Krzysztof Chyliński.
Jak podkreślają eksperci, Business Analytics które jest uznawane za kolejny krok w ewolucji obszaru Business Intelligence, jest nadal identyfikowane głównie z produktami BI.

Potwierdzają to wyniki badania Defining Business Analytics and Its Impact on Orgnizational Decision-Making (2009) przeprowadzone przez Computerword, w którym ponad połowa respondentów (54%) wymieniła Business Intelligence jako kategorię produktów, która jako pierwsza kojarzy im się z pojęciem “Business Analytics.” Ponadto, pojęcia utożsamiane z BA to narzędzia Project Management (18%) oraz ogólna kategoria analityki (11). 13% respondentów odpowiedziało z kolei, że nie używa terminu “Business Analytics” w swojej organizacji.

Co więcej, badanie IDC (grudzień 2011) obejmujące ponad 4,000 organizacji ujawniło, że tylko 25% z nich posiada strategię związaną z narzędziami Business Analytics.

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ:


Back to top