Drobex z systemem Business Intelligence

Drobex Sp. z o.o. , czołowy producent mięsa drobiowego w Polsce, zakończył wdrożenie systemy klasy Business Intelligence.
 REKLAMA 
 ERP-VIEW.PL- STREAMSOFT 
 
Przedsiębiorstwo Drobiarskie Drobex Sp. z o.o. jest czołowym producentem mięsa drobiowego w Polsce. Prowadzi własną dystrybucję wyrobów gotowych do ogólnopolskich sieci handlowych i okolicznych odbiorców detalicznych. Spółka eksportuje swoje produkty do krajów Unii. Jest również ważnym dostawcą dla sieci restauracji KFC. Od 2011 częścią Przedsiębiorstwa Drobiarskiego Drobex są Bydgoskie Zakłady Mięsne, dzięki czemu oferta Firmy poszerzyła się o wyroby wędliniarskie.

Nadrzędnym celem wdrożenia systemu Eureca było zwiększenie efektywności zarządzania przedsiębiorstwem. Na potrzeby zarządcze Drobex zdefiniowany został wielopoziomowy rachunek marż pokrycia na wytwarzane produkty i na klientów - odbiorców wyrobów gotowych. Wypracowany model został następnie zaimplementowany do systemu Eureca.

W pierwszej kolejności został zbudowany mechanizm rozliczania kosztów uwzględniający specyfikę działalności przedsiębiorstwa. Mechanizm wyliczenia technicznego kosztu wytworzenia produktu umożliwia spółce Drobex rozliczenia kosztów właściwych dla grupy asortymentowej w określonym sposobie pakowania (np. na tackach, luzem) i stanu (np. mrożone, na grill, panierowane, świeże). Dzięki Eurece kierownictwo ma możliwość analizowania rentowności w podziale zarówno na produkt, a także w podziale na około 60 Klientów-odbiorców. Kalkulacja rentowności Klientów uwzględnia (prócz kosztów ogólnych) koszty specyficznych procesów produkcyjnych wykorzystywanych w produkcji na potrzeby danego klienta.

Projekt wdrożenia systemu Eureca obejmował budowę modelu budżetowego oraz zaprojektowanie hurtowni danych, która gromadzi dane z najważniejszych obszarów funkcjonalnych przedsiębiorstwa (takich, jak Finanse, Sprzedaż, Produkcja, czy Logistyka) i jest podstawą do wszelkich analiz. Hurtownia Danych integruje systemy informatyczne funkcjonujące dotychczas w firmie Drobex, umożliwiając automatyczne przypisanie wykonania do planu i porównywanie tych wartości. Zapewnia to pełną kontrolę nad realizacją budżetu, a w razie potrzeby korektę założonych planów. Systemy, do tej pory wykorzystywane w Firmie nie dawały takiej możliwości. Analizy wielowymiarowe i raportowanie to kolejne funkcjonalności Eureki, które wspomagają kierownictwo Firmy. Proces raportowania przebiega sprawniej, zawarte w nim dane są aktualne i przedstawione w czytelny, graficzny sposób.
Z pomocą konsultantów Controlling Systems udało nam się zbudować model controllingowy odzwierciedlający specyfikę naszej Firmy i odpowiadający naszym potrzebom. Dzięki wdrożeniu systemu Eureca mamy możliwość kalkulacji technicznego kosztu wytworzenia produktu (TKW), który jest podstawą wielu istotnych dla nas rozliczeń i analiz. Eureca usprawniła procesy zarządcze w Spółce, poprzez możliwość generowania i udostępnianie kierownictwu raportów o bieżącej sytuacji Spółki. Aktualna i dokładna informacja o kosztach pomaga budować bardziej konkurencyjną ofertę i sprawniej reagować na potrzeby naszych Klientów. – mówi pani Agnieszka Frischke Kaźmierczak, V-ce Prezes Zarządu Przedsiębiorstwa Drobiarskiego DROBEX Sp. z o.o.
Wdrożenia narzędzi controllingowych w przemyśle spożywczym są szczególnie wymagające. Samo policzenie marż na produktach zależy od bardzo wielu zmiennych – takich, jak receptury, sposoby rozkroju, ilość odpadów, zapotrzebowanie na poszczególne „części składowe” (zupełnie inny jest popyt na udka i piersi kurczaków, a inny na korpusy, skrzydełka, czy szyjki…), warunki handlowe ustalone z odbiorcami, poziom produkcji u dostawców, a nawet … pogoda w ubiegłym roku, od której zależą m. in. koszty pasz i – co za tym idzie – ceny surowca. Jak widać, poradziliśmy sobie z tą trudną materią i zebraliśmy mnóstwo bezcennych doświadczeń do wykorzystania w kolejnych projektach – dodaje Witold Kilijański, Prezes Zarządu CONTROLLING SYSTEMS.
Źródło: Controlling Systems

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ:


Back to top