Business Intelligence w abonamencie dla MŚP

Zarezerwowane do tej pory dla rynkowych gigantów rozwiązania Business Intelligence pojawiają się w polskich firmach sektora MSP. Powód – coraz więcej firm oferujących tego typu oprogramowanie wprowadza abonamenty, zamiast jednorazowych opłat sięgających ponad 200 tys. złotych.
 REKLAMA 
 ERP-VIEW.PL- STREAMSOFT 
Obecnie, rozwiązania te są najczęściej wdrażane w działach obsługi klienta, sprzedaży i controllingu umożliwiając niewielkim przedsiębiorstwom zwiększenie konkurencyjności. Najważniejszym zadaniem BI w MSP staje się możliwość bieżącej analiz stanu firmy dzięki dostępowi do danych z różnych obszarów działalności biznesowej oraz organizacja procesów decyzyjnych z wykorzystaniem prognozowania wyników
Większość firm zdecentralizowała zarządzanie, a to oznacza, że o zysku lub stracie może decydować pracownik bezpośrednio obsługujący klienta. Jeszcze silniej trend ten jest widoczny w małych firmach, dlatego coraz częściej sięgają one po rozwiązania klasy business intelligence. Tego rodzaju systemy pomagają szybko analizować procesy biznesowe i umożliwiają podejmowanie decyzji mających wpływ na wzrost lub spadek efektywności, obniżenie poziomu kosztów czy zwiększenie przychodów. Mamy coraz więcej klientów zainteresowanych usprawnieniem raportowania w czasie rzeczywistym – mówi Zbigniew Świeściak z firmy 2INTELLECT.com S.A.

Niewielkie firmy, a także debiutujące na ryku przedsiębiorstwa coraz częściej sięgają po nowoczesne rozwiązania Business Intelligence. Rozwiązanie IT z możliwościami funkcji Business Intelligence zarezerwowane do tej pory dla firm dysponującymi olbrzymimi budżetami i rozbudowaną infrastrukturą informatyczną, dziś stają się przystępne cenowo dla niewielkich, rynkowych graczy.

Stało się to możliwe dzięki nowym technologiom, które przyśpieszają integrację danych i ich przetwarzanie. Rozwiązanie te są coraz bardziej przyjazne dla użytkowników nie posiadających wiedzy informatycznej, coraz prostsze w obsłudze, intuicyjne i działające w środowisku, które nie potrzebuje budowy wartej setki tysięcy złotych infrastruktury informatycznej. Wpływ na popularyzację BI miała także zmiana polityki cenowej na rynku producentów BI. Wprowadzenie miesięcznych abonamentów, znacznie obniżyło próg dostępu do nowych technologii, a kosztowne rozwiązanie, stało się dostępne dla MSP. Dziś firma chcąca wdrożyć u siebie rozwiązanie BI zamiast 200 tys. zł jednorazowej opłaty za licencję, może wybrać abonamentem rzędu 2,5 -7 tys. złotych miesięcznie. Zdaniem Zbigniewa Świeściaka, dyrektora ds. operacyjnych 2Intellect.com S.A., takie rozwiązanie jest dla firm sektora MSP bardziej opłacalne, bowiem kapitał zaoszczędzony na inwestycje w IT może nadal pracować dla firmy.
Wdrożenie business intelligence stało się tańsze niż zatrudnienie kolejnej osoby do działu księgowości. W dużych firmach analityk decyduje często o woluminie danych do integracji, czy metodzie analizy danych, managerowie niewielkich firm samodzielnie potrafią zdecydować, które dane są im potrzebne, a mając dostęp online do analiz i narzędzia umożliwiające samodzielną wizualną eksplorację danych, oszczędzają na kosztach zatrudnienia specjalisty – wyjaśnia przedstawiciel 2INTELLECT.com.
Po co MSP rozwiązania business intelligence?

Zdaniem analityków jest jeszcze jeden kluczowy powód, rosnącej popularności BI w gronie małych i średnich firm. Business intelligence staje się ważnym narzędziem w budowaniu przewagi konkurencyjnej na rynku. W odróżnieniu od wielu firm MSP nieposiadających systemów business intelligence, te które nim dysponują budują swoją przewagę dzięki wiedzy. Wiedza na temat działań konkurencji, połączenie informacji z rynku z informacjami o faktycznym stanie procesów biznesowych może zdecydować o sukcesie przedsiębiorstwa.
Już dzisiaj firmy dysponując ogromnymi ilościami danych, poszukują narzędzi pozwalających na analizowanie danych w czasie rzeczywistym, eksplorację danych i prognozowanie. Firmy chcą mieć wgląd w różne obszary swojej działalności. Dobrze dobrany dla firmy zestaw analiz pozwala na wykonanie szeregu symulacji, wcześniej zarezerwowanych tylko dla osób rozumiejących modele statystyczne. BI umożliwia wielowymiarową analizę danych z tak różnych obszarów jak sprzedaż, HR, logistyka czy finanse w czasie rzeczywistym, czyli tu i teraz. To daje nowy obraz działalności całej firmy, jej wydajności i kondycji. Pozwala także w porę wprowadzać korekty i monitorować potencjalne sytuacje kryzysowe, zagrażające np. płynności firmy. Z BI firmy mogą podejmować trafniejsze decyzje dotyczące swoich inwestycji lub działań sprzedażowych - mówi Świeściak.
Dobry przykład z USA

Najlepszy przykład pochodzi z USA. Według raportu firmy analitycznej Aberdeen Group w Stanach, aż 50 proc. działów obsługi klienta w małych i 63 proc. w średnich firmach korzysta już z rozwiązań business intelligence. Podobnie jest w działach finansowych. Aż 39 proc. działów finansowych małych firm i 57 proc. średnich ma wdrożone rozwiązania business intelligence. W Polsce to jednak wciąż bardzo niszowe rozwiązanie, ale i to może się zmienić.

Małe i średnie przedsiębiorstwa powstrzymywały się od wdrożeń przede wszystkim ze względu na ceny. Brakowało także świadomości roli takich rozwiązań w zarządzaniu niewielką firmą. Pojawienie się systemów dostępnych w formie abonamentów, a także przejście wielu managerów z dużych firm do sektora MSP zwiększa dziś zainteresowanie tymi rozwiązaniami.
Analityka z wykorzystaniem narzędzi Business Intelligence pozwala na znacznie szybszy dostęp do danych i informacji zgromadzonych w firmie, a co najważniejsze użytkownik korzystając z dostępnych funkcji w systemie INTELLECT samodzielnie wybiera potrzebny mu zestaw danych i może dokonać inteligentnej eksploracji uniezależniając się od raportowania przygotowanego na zlecenie, przez inne działy np. księgowości – mówi Świeściak. - Widzimy, że ważnym czynnikiem, który decyduje o wdrożeniu systemu INTELLECT jest mobilność tego rodzaju aplikacji, każdy użytkownik ma dostęp do danych z poziomu przeglądarki internetowej, co znacznie usprawnia współpracę, a to oznacza, że wdrożenie BI staje się istotnym element strategii komunikacji w firmie – dodaje.
Nic więc dziwnego, że BI cieszy się rosnącym zainteresowaniem - zwłaszcza wśród firm produkcyjnych, transportowych i logistycznych. Sięgają po nie także niewielkie szkoły językowe, prywatne przychodnie lekarskie i firmy budowlane.

Źródło: 2INTELLECT.com

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ:


Back to top