Business Intelligence podbija sektor małych i średnich firm

Według analityków Instytutu Gartnera, w tym roku wartość wydatków na oprogramowanie Business Intelligence będzie o 7 proc. wyższe niż przed rokiem. Trudna sytuacja gospodarcza oraz stopniowe nasycanie się rynku sprawi jednak, że wzrost ten będzie zdecydowanie wolniejszy niż w ubiegłym roku. Chociaż w przeszłości pokutowało przekonanie, że BI jest dedykowany tylko korporacjom, obecnie firmy z sektora MŚP coraz chętniej korzystają z możliwości oferowanych przez oprogramowania do analizy danych.

 REKLAMA 
 ERP-VIEW.PL- STREAMSOFT 
Popularna definicja mówi, że celem Business Intelligence jest dostarczanie informacji właściwym osobom, we właściwym miejscu, we właściwym czasie. Jeszcze kilka lat temu „właściwymi osobami” byli wyłącznie wtajemniczeni analitycy, „właściwe miejsce” ograniczało się do ich stanowiska pracy, a we „właściwym czasie” oznaczało: z opóźnieniem potrzebnym na zebranie oraz opracowanie danych. Jednak takie podejście uległo niemal całkowitej przemianie. Obecnie z rozwiązań klasy BI może korzystać nie tylko najwyższa kadra kierownicza, ale także szeregowi pracownicy czy osoby z otoczenia zewnętrznego firmy, np. klienci czy dostawcy.

Duża popularność oprogramowania do analizy danych w sektorze MŚP wynika przede wszystkim z możliwości dostarczania kompleksowych informacji o funkcjonowaniu całego przedsiębiorstwa. W ten sposób kadra kierownicza może podejmować strategiczne decyzje biznesowe w oparciu o twarde dane, które mają realny wpływ na wzrost efektywności, obniżenie poziomu kosztów czy zwiększenie przychodów. Z rozwiązań BI coraz częściej korzystają przedsiębiorstwa, dla których analiza danych ma strategiczne znaczenie – chodzi szczególnie o te firmy, w których odbiorcą produktów lub usług jest, np. internetowy klient detaliczny. Dzięki wdrożeniu tego oprogramowania w działach sprzedaży czy obsługi klienta, przedsiębiorstwa mogą dynamicznie rozwijać portfolio swoich produktów, jak również zdobywać nowe rynki.

Istotny wpływ na wzrost zainteresowania małych i średnich firm rozwiązaniami Business Intelligence miały także nowe technologie, które w wyraźnym stopniu przyśpieszyły integrację danych oraz ich przetwarzanie. Dzięki temu BI stało się bardziej przyjazne i prostsze w obsłudze dla zwykłych użytkowników, którzy nie posiadają specjalistycznej wiedzy w obszarze IT. Ponadto dzięki temu, że oprogramowania działa w środowisku, które nie potrzebuje drogiej infrastruktury informatycznej, jest dużo tańsze niż inne rozwiązania tego typu.

Najważniejszym zadaniem stojącym przed Business Intelligence w sektorze MSP jest konieczność przeprowadzenia bieżącej analizy stanu firmy na podstawie różnych obszarów jej działalności biznesowej. Przedsiębiorstwa, które decydują się na korzystanie z oprogramowania do analizy danych powinny przywiązać szczególną wagę do wiedzy oraz doświadczenia osób odpowiadających za wdrożenie rozwiązania. Trzeba pamiętać, że BI jest narzędziem, które w rękach odpowiedniego konsultanta przyniesie dobre efekty. Natomiast zlecenie tego zadania osobie z niewielkim doświadczeniem może być stratą zarówno czasu, jak i pieniędzy.

Autor: Mariusz Pawłowski, Partner Zarządzający w Optima Partners

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ:


Back to top