W jaki sposób Business Intelligence zwiększa efektywność wielokanałowego łańcucha dostaw?

Systemy Business Intelligence charakteryzują się szerokim wachlarzem funkcji dostosowanych do każdego rodzaju działalności. Wielokrotnie słyszeliśmy o wykorzystaniu ich przez służby publiczne, ogromne międzynarodowe przedsiębiorstwa, jak również mniejsze firmy, dla których narzędzia analityczne na pierwszy rzut oka mogłyby się wydawać zbyt skomplikowane. Jak wpływają one na funkcjonowanie wielokanałowego handlu? Oto realne korzyści wypływające z powiązania systemów BI ze sprzedażą i dystrybucją towarów.


 REKLAMA 
 ERP-VIEW.PL- STREAMSOFT 


Wgląd w dane na każdym etapie dostawy

Możliwości BI mogą wspomóc firmy z branży retail w stworzeniu zintegrowanej, wielokanałowej sprzedaży, dzięki łączeniu oraz korelowaniu danych na temat klientów, zakupów, towaru oraz łańcucha dostaw. Systemy BI umożliwiają wgląd w dane na każdym etapie dostawy, niezależnie od tego, w jakim miejscu przechowywane są źródła danych. Kokpit BI, który integruje wszystkie dane dotyczące łańcucha dostaw pozwala organizacjom lepiej zorientować się, gdzie obecnie znajduje się towar i podjąć właściwe strategiczne decyzje. Problemem przestaje być środek transportu, jak również to czy towar w danej chwili jest na przyczepie wozu dostawczego czy też może w centrum dystrybucji. Wysyłany może być z jednego sklepu do drugiego lub dostarczany bezpośrednio do klienta. Łańcuch dostaw składa się z wielu ruchomych elementów, jednak jeżeli usprawnimy procesy oraz zapewnimy dokładniejszy wgląd w ich przebieg, to poza szybszym dostarczeniem produktu do potencjalnych klientów zaoszczędzimy również znaczne środki finansowe.

Pożegnanie z Excelem

Może to zabrzmieć nieprawdopodobnie, ale całkiem spora liczba firm realizujących sprzedaż wielokanałową nadal korzysta z arkuszy kalkulacyjnych i w ten sposób analizuje swój łańcuch dostaw. Prowadzi to przede wszystkim do dużej nieefektywności w sposobie prowadzenia biznesu. BI może pomóc firmom retailowym analizować różnorodne scenariusze pomagające obniżyć koszty i zapewnić zyski w dostarczaniu towarów przy wykorzystaniu sprzedaży wielokanałowej. Aplikacje BI są wspaniałym narzędziem do wyboru najlepszej metody realizacji zamówienia opartej na umowie SLA (service-level agreement), przy jednoczesnej optymalizacji kosztów i jakości obsługi klienta. Czasami nawet najbardziej oczywista odpowiedź może być niezrozumiała w morzu niepowiązanych danych.

Znajomość potrzeb rynku

Dobrze wiemy, że wraz z szybkim wzrostem liczby kanałów sprzedaży rozwinęła się również inteligencja zakupowa klientów. Dzisiaj każdy z nas marzy o indywidualnej i profesjonalnej obsłudze. Zakupowe wzory zachowań klienta mówią nam o wybieranych przez niego produktach, interesujących go ofertach, ulubionych kanałach oraz tym „co wrzuci do koszyka” następnym razem. Mogą one być porównywane z danymi demograficznymi oraz wnioskami z ankiet konsumenckich, dzięki czemu jesteśmy w stanie stworzyć dokładny profil klienta. Aplikacja BI pomoże zwizualizować powiązania miedzy klientem, a wykorzystanym kanałem. Informacje, które zdobędziemy możemy potem wykorzystać w kampanii marketingowej i dopasować naszą ofertę do indywidualnych potrzeb klienta. To idealna alternatywa dla standardowych ofert skonstruowanych na podstawie ogólnych informacji.

Kluczem do sukcesu systemów Business Intelligence jest ich elastyczność. Aplikacje BI są zaprojektowane w taki sposób, aby łatwo i szybko integrować dane oraz uzyskiwać wgląd konieczny do podejmowania lepszych decyzji biznesowych, bez potrzeby angażowania działu IT. Elastyczność aplikacji BI pozwala użytkownikom odpowiedzieć nie tylko na pierwotne pytanie, ale również na kolejne pytania biznesowe, o których nawet nie myśleli przed rozpoczęciem analizy. W rezultacie, ekrany rozwiązań BI powinny być dostosowane do naturalnych procesów podejmowania decyzji i funkcjonować w sposób, w jaki myśli użytkownik – w odróżnieniu od sposobu, w jaki (wydawałoby się) myśli profesjonalny twórca statycznych raportów.

Autor: Marcin Mazur, dyrektor regionalny na obszar Europy Wschodniej, Grecji oraz Izraela w Qlik
Źródło: Qlik

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ:


Back to top