oracle 120Współczesne systemy biznesowe produkują ogromne ilości danych, których odpowiednie magazynowanie i przetwarzanie sprawia organizacjom coraz większe kłopoty. Powodem jest tzw. dług technologiczny, którego efektem jest przestarzała i coraz mniej wydolna infrastruktura informatyczna.

 REKLAMA 
 RISE WITH SAP 
 
Sektor Ochrony zdrowia to jedna z tych branż, gdzie procesy te przebiegają wyjątkowo szybko. Przykładem placówki, która pilnie wymagała usprawnienia swojego systemu teleinformatycznego jest Mazowiecki Szpital Specjalistyczny w Radomiu. „Brak odpowiednich łącz o prawidłowej przepustowości sprawiał placówce wiele problemów i utrudniał sprawne przesyłanie danych. Jednym z wyzwań była też słaba baza pamięciowa, która często w trakcie dyżurów nocnych zwieszała się w trakcie tworzenia kopii zapasowej, a to z kolei utrudniało przesyłanie informacji między oddziałami, czy odczytywanie wyników pacjentów, kiedy do szpitala trafiali chorzy wymagający pilnej interwencji” – komentuje Tomasz Skura, Prezes Zarządu Mazowieckiego Szpitala Specjalistycznego w Radomiu.

Aby pokonać te wyzwania i radykalnie zmodernizować swoją działalność, Mazowiecki Szpital Specjalistyczny w Radomiu podjął decyzję o przeniesieniu swojego głównego systemu obsługi pacjentów do chmury Oracle Cloud. Wykonawcą wdrożenia była firma JT&T INFOMED – partner Oracle oraz partner firmy Asseco Poland, której oprogramowanie Asseco Medical Management Solutions wykorzystuje Szpital. W ramach projektu dokonano wdrożenia usług infrastruktury chmurowej Oracle Cloud Infrastructure wraz z migracją dotychczasowej serwerowni oraz wszystkich danych potrzebnych do bieżącej obsługi placówki.

Myśleliśmy nad budową własnej serwerowni jednak analizy: finansowa i bezpieczeństwa wykazała, ze nie będzie to dla szpitala efektywne” - dodaje Tomasz Skura. „Teraz dane znajdują się w doskonale zabezpieczonym centrum chmurowym i za ich bezpieczeństwo odpowiada firma Oracle. Ośrodki obliczeniowe klasy cloud computing tej firmy nazywane są Regionami Chmurowymi - w ramach każdego z nich znajdują się trzy rozproszone ośrodki obliczeniowe, a w każdym z nich trzy wyodrębnione strefy Fault Domain. Zapewnia to maksymalizację bezpieczeństwa i dostępności aplikacji oraz wszystkich naszych danych.


Szpital pod koniec 2020 roku posiadał ponad 8-letnią infrastrukturę serwerowo-macierzową bez wsparcia technicznego. W przypadku jakiejkolwiek awarii groziło to całkowitym paraliżem systemów informatycznych, a co za tym idzie również praca całego szpitala była by zagrożona.

Tak naprawdę należało zmienić wszystko – od licencji silnika bazy danych po serwery oraz macierze” – wyjaśnia Marcin Gasek z firmy JT&T. „Nasza firma od lat wdraża, projektuje i serwisuje rozwiązania informatyczne dla jednostek służby zdrowia. Posiadamy doświadczony zespół inżynierów w zakresie instalacji, konfiguracji i administrowania systemami informatycznymi. Dlatego też dzięki technologii chmurowej Mazowiecki Szpital Specjalistyczny w Radomiu nie musi wyposażać ani utrzymywać własnej lokalnej serwerowni, co wiązałoby się z wielokrotnie większym kosztem niż zakup infrastruktury chmurowej. Oparcie działania systemów IT na modelu chmury pozwala także na łatwe wdrażanie kolejnych aplikacji - takich jak elektroniczna dokumentacja medyczna, czy nowego oprogramowania, jakie w przyszłości będzie potrzebować jednostka - bez ponoszenia dodatkowych kosztów rozbudowy serwerów czy zakupu licencji bazodanowych.


Prace wdrożeniowe odbywały się w starannie wyznaczonych ramach czasowych – wtedy, gdy Szpital przyjmował mniejsze liczby pacjentów. Przedstawiciel firmy JT&T wyjaśnia:

Po serii testów i przygotowań migracja wszystkich usług przebiegła spokojnie - mimo iż co jakiś czas napotykaliśmy na nieznane wcześniej problemy. Nasz zespół pokonał jednak wszystkie trudności i system działa już w całości znajdując się w chmurze.


Cyfryzacja i informatyzacja ochrony zdrowia to pojęcia które teraz słyszymy najczęściej. Widzimy jak wiele zmian już zostało wprowadzonych, a planowany wzrost nakładów na modernizacje i ucyfrownienie ochrony zdrowia z pewnością przyspieszy cały proces. Jako Polska Federacja Szpitali zachęcamy szpitale aby nie bały się inwestowania w nowe technologie i zaufały sprawdzonym, globalnym rozwiązaniom. Tak jak w przypadku Mazowieckiego Szpitala Specjalistycznego w Radomiu, koszty wdrożenia chmury obliczeniowej były znacznie niższe niż budowa dedykowanej serwerowni, a przede wszystkim dzięki zaimplementowanym zmianom szpital widzi znaczącą poprawę w działaniu systemu operacyjnego, a to z kolei wpływa na szybkość podejmowanych decyzji i bezpieczeństwo pacjentów.

Stoimy przed ogromnym wyzwaniem dla szpitali- wdrożeniem Elektronicznej Dokumentacji Medycznej. Nie chodzi tylko o to czy placówki zdążą przeszkolić personel ale czy ich systemy informatyczne będą na tyle wydajne by przyjąć tak ogromne ilości danych bez zakłócenia codziennego funkcjonowania jednostki. Cyfryzacja ochrony zdrowia i wprowadzanie coraz to nowych rozwiązań przyczynia się do wzrostu ilości danych, które placówka musi gromadzić ale też przetwarzać. Szpitale stoją dzisiaj przed ogromnym wyzwaniem znalezienia i wdrożenia nowoczesnych rozwiązań technologicznych, które zajmują się przetwarzaniem Big Data. Choć wydaje się to skomplikowane rozwiązania są dostępne na rynku, mam na myśli właśnie wykorzystanie chmury obliczeniowej, chatboty czy machine learning”, komentuje Urszula Szybowicz, COO Polska Federacja Szpitali.

Przeniesienie systemu informatycznego do chmury to zadanie niebanalne, składające się z wielu procesów” – komentuje Robert Grochulski, odpowiedzialny za Sektor ochrony zdrowia w Oracle Polska. „Należy tu uwzględnić ogromną liczbę połączeń pomiędzy różnymi modułami, zapewnić odpowiedni transfer danych, a także pogodzić wiele czasem sprzecznych uwarunkowań. Wymaga to doskonałej kooperacji firmy integratorskiej z zespołem wdrożeniowym powołanym od strony klienta, w którym należy zapewnić dostępność wielu interesariuszy z różnych obszarów biznesowych, odpowiedzialnych za prowadzenie projektu. Dzięki doskonałemu przygotowaniu merytorycznemu specjalistów naszego partnera, firmy JT&T oraz ich wzorowej współpracy z klientem, projekt w Mazowieckim Szpitalu Specjalistycznym w Radomiu został bardzo szybko ukończony.


Szpital po wprowadzeniu modelu cloud computing zauważył znaczną poprawę w jakości pracy - lekarze pracujący na oddziale są teraz w stanie szybko przekazywać informacje o pacjencie, jego wyniki czy historie leczenia. Ma to znaczący wpływ zwłaszcza w obecnej sytuacji epidemiologicznej, kiedy liczy się każda minuta.

Rozwiązanie chmurowe znacznie przyspieszyło pracę na stanowiskach komputerowych, usprawniło administrowanie danymi i zwiększyło bezpieczeństwo przechowywania danych” – dodaje Marcin Gasek. „Zarząd Szpitala planuje dalszą rozbudowę i modernizację swojej bazy sprzętowej. W kolejnych inwestycjach zostaną wymienione wszystkie działające w placówce komputery dostępowe, co jeszcze bardziej uwydatni efektywność nowego systemu chmurowego.


Źródło: www.oracle.com/pl

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ:


Back to top