ser groupKomputery kontrolują coraz więcej obszarów naszego życia. Być może już w niedalekiej przyszłości będziemy pracować wspólnie z robotami, jednak na ten moment musimy zadbać o rozwój sztucznej inteligencji, by wciąż móc wzmacniać jej potencjał. Konieczne jest zatem, aby przedsiębiorstwa były świadome korzyści płynących z tego typu rozwiązań.

 REKLAMA 
 ifs 380 380 styczen 2019 
 
Sztuczna inteligencja staje się coraz bardziej zaawansowana. Po pierwsze jest zdolna do podejmowania złożonych decyzji, po drugie – rozumie i potrafi przetworzyć coraz bardziej skomplikowane informacje. Mimo wszystko, minie jeszcze trochę czasu, zanim maszyny dorównają pracy człowieka, a jeszcze więcej zanim go zastąpią.

Aby sztuczna inteligencja mogła dostarczać zaawansowane technologicznie rozwiązania, potrzebne są dobrej jakości dane, ponieważ posiadanie dużej ilości zweryfikowanych i mądrze zarządzanych informacji jest niezbędne do prawidłowego działania systemów. Źle dobrane i - co ważne - źle przechowywane dane często powodują, że projekty oparte na sztucznej inteligencji zawodzą. W miarę rozwoju tego obszaru jest absolutnie uzasadnione, aby ECM odgrywał istotną rolę w nowym podejściu do zarządzania treściami w przedsiębiorstwie.

Cyfryzacja kluczem do sukcesu

Firmy, które zaczną czerpać korzyści ze sztucznej inteligencji będą tymi, które jako pierwsze zaakceptują nadchodzące zmiany, jednak cyfryzacja będzie tutaj kluczowym elementem. Może być ona tematem przewodnim w strategii dyrektorów technologicznych, jednak czy założenia te są faktycznie realizowane? Czy przedsiębiorstwa mogą i chcą zmieniać swoją strategię zarządzania oraz model biznesowy, aby wdrożyć u siebie sztuczną inteligencję? Wiele z nich gra na zwłokę, jednak może okazać się to niebezpieczne.

Prawdziwa sztuczna inteligencja nie jest jeszcze w pełni rozwinięta, ale nie oznacza to, że nie należy dążyć do digitalizacji, która oznacza między innymi uporządkowanie danych w firmie. Bez repozytoriów deep learning, aplikacje oparte na sztucznej inteligencji będą pozbawione danych, których potrzebują do prawidłowego działania. Dlatego też systemy Enterprise Content Management (ECM) nadal muszą stanowić część bieżących strategii IT wewnątrz firmy. Wszystkie technologie zaawansowanej analizy treści (deep CA), ontologii i przetwarzania języka naturalnego (NLP) są objęte usługami poznawczymi (cognitive services) i dostępne za pośrednictwem aplikacji ECM.

Dane mają znaczenie

Informacje napędzają sztuczną inteligencję, a dzięki technologiom takim jak Industry 4.0 i Internet rzeczy produkujemy ich coraz więcej. Szacuje się, że do 2020 r. globalna ilość danych wzrośnie dziesięciokrotnie, z 4,4 do zdumiewającej liczby 44 zettabajtów. Systemy ERP takie jak SAP nie są w stanie przetworzyć tak ogromnych ilości informacji. Niezbędne jest oprogramowanie kontekstowe, które może zarządzać i przechowywać duże ilości informacji. Logistyka informacyjna stanie się jednym z kluczowych czynników wpływających na tworzenie wartości. Dzięki niej właściwe informacje docierają do właściwej osoby we właściwy sposób i za rozsądną cenę. Firmy, które już rozumieją wartość danych i przechowują je w systemach ECM są już o krok przed konkurencją.

Częścią obietnicy ECM jest dostarczenie użytecznych informacji biznesowych na podstawie danych, które są przechowywane w systemie. Sztuczna inteligencja przekroczy te granice. Na przykład, ECM umożliwi komunikację przychodzącą i wychodzącą, a to znaczy, że będziemy mogli zadawać komputerowi pytania dotyczące dokumentów, a on je dla nas znajdzie. Urządzenia wearables będą przetwarzały informacje na temat klientów i wysyłały je do ubezpieczycieli, którzy będą je przechowywać w repozytoriach obsługujących komendy głosowe. Możliwości jest mnóstwo.

Myśl przyszłościowo

Marcin Somla 3Sztuczna inteligencja będzie miała kluczowe znaczenie dla kształtowania naszych społeczeństw i gospodarek w przyszłości. Pomoże nam to rozwiązać duże problemy społeczne, takie jak rozwój inteligentnych, przyjaznych środowisku miast. Umożliwi również ludziom dokonanie przełomowych odkryć w takich dziedzinach, jak opieka zdrowotna, transport i edukacja, jak również będzie kluczowym czynnikiem rozwoju demograficznego. W ciągu najbliższej dekady, sztuczna inteligencja będzie miała ogromny wpływ na biznes, a integracja danych będzie miała decydujące znaczenie dla postępu. Rewolucyjne przedsiębiorstwa są siłą napędową digitalizacji i szybko zaczną zwiększać swój udział na rynku zostawiając w tyle konkurencję nieufnie podchodzącą do zmian.

Autor: Marcin Somla, Dyrektor, SER Group
Źródło: www.ser-solutions.pl

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ:


Back to top