Zarządzanie projektami pod metodologiczną ochroną,
czyli planuj, deleguj, monitoruj i kontroluj

W 2011 roku jedynie 37 proc. projektów informatycznych zakończyło się sukcesem – podało The Standish Group International w swoim corocznym raporcie dotyczącym statystyk projektów IT. Częste niepowodzenia czy konieczność wprowadzania zmian do początkowych założeń sprawia, że przedsiębiorcy są coraz bardziej świadomi, iż zaplanowane projekty powinny być zakończone nie tylko szybko i tanio ale przede wszystkim skutecznie.

Tylko połączenie planowania, delegowania, motywowania, monitorowania i kontrolowania umożliwia realizację całego procesu w założonym czasie, budżecie oraz zakresie.

W dobie permanentnej zmiany i konieczności dostosowania się do zasad wolnego rynku przed kadrą zarządzającą stoją dwa wyzwania – jak utrzymać bieżącą działalność biznesową oraz jak ją przekształcić, by wygrać z konkurencją. Konieczność osiągnięcia równowagi pomiędzy zwykłą działalnością a zmianami biznesu staje się wręcz nieunikniona. Takie zmiany można wprowadzić przede wszystkim poprzez realizację projektów. Przy ich realizacji pomocna jest metodyka PRINCE2 (ang. Projects In a Controlled Environment), która wspiera zarządzanie oraz sterowanie projektami, niezależnie od ich zakresu, rodzaju, lokalizacji czy kultury organizacji.

Projekty to dobry sposób na wprowadzanie potrzebnych zmian w codzienne funkcjonowanie organizacji – chociaż niosą za sobą wyższe ryzyko niż działalność operacyjna firmy, wdrażanie bezpiecznego i spójnego podejścia do zarządzania projektami jest cenną inwestycją w przyszłość. Dzięki temu przedsiębiorstwa mogą w wyraźny sposób usprawnić swoją zdolność organizacyjną w wielu sferach działalności jak np. informatyka, logistyka czy rozwój produktów.

Zarządzanie projektami według metodyki PRINCE2 dzieli się na siedem części, dzięki którym sukces całego procesu może być na wyciągnięcie ręki. W kolejnych artykułach zostaną omówione następujące etapy:
  1. Przygotowanie projektu
  2. Zarządzanie strategiczne projektem
  3. Inicjowanie projektu
  4. Sterowanie etapem
  5. Zarządzanie dostarczaniem produktów
  6. Zarządzanie końcem etapu
  7. Zamykanie projektu

Autor: Marta Pisowłocka, konsultant w firmie Optima Partners

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ:


Back to top