Sposoby na płynne działanie łańcucha dostaw w branży dystrybucyjnej

EXACT - ERP, systemy ERP, WMSWielu przedsiębiorców zastanawia się, jak sprawnie zarządzać łańcuchem dostaw w firmie, jak zaplanować dystrybucję by dotrzymywać umów i terminów, a jednocześnie być konkurencyjnym na rynku i zachować zgodność z obowiązującymi regulacjami prawnymi. Przy rozbudowanej sieci klientów, dostawców i podwykonawców, zapanowanie nad wszystkimi procesami staje się trudne, a z czasem niewykonalne. Na polskim rynku istnieją jednak specjalne rozwiązania informatyczne, którym warto się przyjrzeć. Oferuje je m.in. Exact Software Polska.

Utrzymanie kontroli nad procesami logistycznymi w firmie jest krokiem na drodze do sukcesu przedsiębiorstwa, zarówno tego, które dopiero wchodzi na rynek, jak i takiego, które zdobyło już ugruntowaną pozycję i dynamicznie się rozwija. Dostarczenie klientowi produktów w odpowiednim momencie i w najlepszej cenie, wymaga od firmy elastyczności, przejrzystości i łatwego dostępu do informacji oraz, wspomnianego wyżej, utrzymania kontroli nad zachodzącymi w firmie procesami. Jest to ważne zarówno, gdy dostawy odbywają się z centralnego magazynu, jak i w sytuacji, kiedy są one rozproszone w wielu państwach lub na różnych kontynentach. Rozwiązania Exact wspierają firmę w utrzymaniu konkurencyjnej pozycji na rynku, pomagają spiąć wiele aspektów działalności oraz zarządzać nimi w sposób zintegrowany.

Magazynuj, serwisuj, dbaj o klienta


Aby uregulować procesy logistyczne, należy przede wszystkim przeanalizować, czego firma potrzebuje, a następnie sukcesywnie wdrażać kolejne rozwiązania. Moduły takie jak WMS, czyli systemy do zarządzania magazynami, pomogą zmniejszyć nadmiar zapasów, a jednocześnie wpłyną na zwiększenie przychodów. Są to sprawdzone i od wielu lat udoskonalane narzędzia informatyczne, które umożliwiają daleko posuniętą automatyzację, co w efekcie pozwala na pełną kontrolę, nawet największych powierzchniowo magazynów. Podczas wieloletniego użytkowania, w skutek stałego ulepszania, systemy te stały się dojrzałymi i praktycznie niezastąpionymi narzędziami w każdej firmie z branży dystrybucyjnej. W wielkopowierzchniowych magazynach wysokiego składowania ich funkcjonalność obejmuje szybkie zarządzanie i obsługę towarów. Zmieniający się rynek i rosnące wymagania odbiorców towarów powodują, że coraz więcej firm średniej wielkości wymaga narzędzi dostępnych do tej pory jedynie dla dużych magazynów. Częściowo związane jest to z koniecznością składowania towarów podlegających krótkim okresom magazynowania. Zadaniem systemu informatycznego nadzorującego magazyn jest wybór optymalnego miejsca ich składowania, umożliwiającego umieszczenie ich na półkach, w sposób, który pozwoli uniknąć przekroczenia daty ważności.

Dobry system WMS uwzględnia pojawiające się na rynku trendy, nowe modele zachowań klientów i sposoby dystrybucji towarów. Jedna z ważniejszych zmian związana jest z mobilnością. Obecnie coraz większa liczba pracowników wykonuje swoje obowiązki poza biurem, stąd coraz częściej za pomocą wyspecjalizowanych aplikacji klienckich mają oni dostęp do firmowych systemów i baz danych. Często też biorą udział w spotkaniach czy targach, które mogą kończyć się składaniem zamówień. Wówczas wystarczy zeskanowany kod kreskowy towaru i określenie wielkości zamówienia, które może zostać złożone za pośrednictwem smartfona lub tabletu. Dyspozycje wysłania towaru z magazynu za pośrednictwem systemu ERP trafiają do aplikacji WMS. Tutaj magazynier, który ma podgląd zamówień sprzedaży, może stosownie do zawartych w nich dyspozycji wysłać zamówiony towar. Warto zauważyć, że przy takim podejściu unikamy generowania papierowych dokumentów. Zarówno przyjęcie zamówienia, wydanie dyspozycji, jak też odnotowanie jego realizacji – wszystkie te czynności odbywają się elektronicznie. Doskonałym przykładem takiego rozwiązania jest Mobilny Serwisant, aplikacja przygotowana na urządzenia Apple iPad. Serwisanci pracujący w terenie pobierają na nie aktualne stany magazynowe lub uzupełniają dane będąc np. u klienta.

Całodobowy dostęp do korzyści


Klienci oczekują od przedsiębiorstw dystrybucyjnych łatwości w realizacji zamówień oraz możliwości ich składania o każdej porze. Bywa, że nasz klient wysyła zamówienie późnym wieczorem, a towaru potrzebuje już następnego dnia rano. Dzięki internetowemu portalowi służącemu do prowadzenia handlu w sieci B2B e-Commerce portal, można w prosty sposób zintegrować sklep internetowy z systemami informatycznymi w firmie, np. logistycznym lub finansowym. Wówczas klient może złożyć zamówienie przez Internet w czasie rzeczywistym oraz mieć wgląd w aktualny stan zapasów. Pełna integracja sklepu internetowego, gospodarki magazynowej oraz księgowości pozwala działać efektywnie, umożliwiając świadczenie usług najwyższej jakości.

System Exact umożliwia klientom składanie zamówień przez całą dobę 7 dni w tygodniu. Użytkownik aplikacji jest na bieżąco informowany o złożonych zamówieniach i terminach ich realizacji. Ponadto, dzięki systemowi Exact firmy dystrybucyjne mogą rozszerzać swoje usługi o możliwości przepakowania towaru, zmiany etykiety i przygotowania produktów końcowych. Co więcej, dzięki zastosowaniu elektronicznej wymiany danych (EDI) można w pełni zintegrować procesy własne z procesami logistycznymi klientów.

Oprogramowanie Exact pomoże zredukować koszty, skoncentrować się na potrzebach klientów i uzyskać rentowność procesów biznesowych zachodzących w firmie. Integracja logistyki i finansów powala zwiększyć wydajność dzięki dobrze przemyślanej i przekalkulowanej strategii, orientacji na klienta i zarządzaniu zamówieniami w czasie rzeczywistym.

W zmieniających się realiach rynkowych szczególnie ważna jest wartość dodana, wynikająca z zaoferowania klientowi czegoś ponad to, co daje konkurencja. W tym celu trzeba zaproponować coś więcej niż sam tylko zakup i sprzedaż towarów. Odróżnienie się od innych firm stanowi klucz do sukcesu. Tymi wyróżnikami mogą być dodatkowe usługi, takie jak prowadzenie magazynu konsygnacyjnego, przepakowywanie towarów, wysyłka bezpośrednia lub serwis u klienta. Stopniowo coraz więcej nowych procesów ukierunkowanych na obsługę klienta będzie zdobywać znaczenie w tworzeniu nowej jakości usług.

Źródło: www.exact.pl

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ:


Back to top