MPK LEGNICA − ZACZĘŁO SIĘ OD TRAMWAJÓW
MPK W LEGNICY USPRAWNIA ZARZĄDZANIE PRZEDSIĘBIORSTWEM, WDRAŻAJĄC IFS APPLICATIONS™

IFSPoczątki komunikacji miejskiej w Legnicy sięgają roku 1864. Zaczęło się wtedy nie tyle od tramwajów, co od konnego omnibusu, który kursował ulicami miasta regularnie przez cztery dni w tygodniu.

Pod koniec XIX wieku Legnica prężnie się rozwijała. Miasto było stolicą rejencji z ważnym węzłem kolejowym i rozwijającym się przemysłem. W związku z tym już wtedy władze miasta poszukiwały nowoczesnych i perspektywicznych rozwiązań w zakresie komunikacji miejskiej. W roku 1882 ruszyła pierwsza linia tramwajów konnych, służąca do przewozu pasażerów oraz towarów.

Prawdziwą rewolucję w komunikacji miejskiej przyniosły jednak ostatnie lata XIX wieku, gdy na ulicach Legnicy pojawiły się pierwsze tramwaje elektryczne. Pokonywały one trasę o długości prawie 10 kilometrów.

Na początku lat trzydziestych XX w. nasiliły się w Legnicy kłopoty komunikacyjne. W tamtym czasie na peryferiach miasta, które liczyło już 75 tysięcy mieszkańców, zaczęły się rozwijać kompleksy koszarowe, a w ich pobliżu osiedla mieszkaniowe. By poprawić sytuację w komunikacji, w 1937 roku uruchomiono w mieście pierwszą linię autobusową. Trasę o długości prawie 5,5 km obsługiwały cztery autobusy. W czasie wojny z powodu oszczędności komunikację autobusową zawieszono.

MIEJSKIE PRZEDSIĘBIORSTWO KOMUNIKACYJNE

Po wojnie w Legnicy rozpoczęto pracę od podstaw nad przywróceniem do życia komunikacji miejskiej. Pierwsze tramwaje wyruszyły na ulice miasta już w październiku 1945 roku. Uruchomiono wtedy trzy linie o łącznej długości prawie 8 kilometrów.

Dziesięć lat później powstało Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne, którego zadaniem było świadczenie usług komunikacyjnych i transportowych. Powołanie samodzielnego miejskiego przewoźnika okazało się trafną decyzją. Nowych zadań nie brakowało, zwłaszcza, że pasażerów przybywało z roku na rok. Od połowy 1968 r. rozpoczął się w MPK intensywny rozwój komunikacji pozamiejskiej.

W roku 1995 powołano Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne sp. z o.o. w Legnicy - jednoosobową spółkę Skarbu Gminy Legnica. Podstawowym zadaniem spółki jest prowadzenie komunikacji zbiorowej oraz świadczenie usług diagnostycznych i transportowych.

MPK, które jako spółka z ograniczoną odpowiedzialnością rozpoczęło działalność w styczniu 1996 r., musiało dokonać nie tylko zmian organizacyjnych. Od tego momentu, funkcjonując zgodnie z zasadami prawa spółek handlowych, przedsiębiorstwo stanęło przed nowymi zadaniami i uwarunkowaniami ekonomicznymi.

HISTORIA KOMUNIKACJI MIEJSKIEJ W LEGNICY

1864 — Powstaje pierwsza linia regularnej komunikacji miejskiej obsługiwana przez konny omnibus 1882 — Rusza pierwsza linia tramwaj ów konnych 1898 — Ulicami Legnicy ruszają tramwaje elektryczne 1937 — Zostaje uruchomiona pierwsza linia autobusowa 1943 — Rusza 3,5-kilometrowa linia trolejbusowa

NOWOCZESNOŚĆ I EKOLOGIA

W przyjętej przez zarząd strategii postawiono na nowoczesność. Przedsiębiorstwo dysponuje nie tylko wysokiej klasy miejskimi autobusami, ale również nowoczesnym zapleczem technicznym, m.in. warsztatami remontowymi pojazdów autobusowych oraz naprawy i wymiany ogumienia, myjnią autobusową i stacją kontroli pojazdów. Park maszynowy pozwala na sprawną i szybką obsługę nie tylko własnego taboru, ale także na świadczenie usług dla klientów zewnętrznych. Nowocześnie wyposażona zakładowa stacja kontroli pojazdów posiada status i uprawnienia okręgowej stacji kontroli pojazdów.

Bardzo istotną rolę w strategii MPK odgrywa odpowiedzialne podejście do kwestii ochrony środowiska naturalnego. Już w 1996 roku, tuż po rozpoczęciu działalności, spółka zakupiła kilka nowej generacji autobusów marki Jelcz z silnikami spełniającymi normę Euro. Był to zaczątek rozwijającej się z roku na rok floty pojazdów spełniających normy ekologiczne. Od tamtej pory legnicki przewoźnik miejski działa aktywnie na rzecz realizacji programu „Gmina przyjazna środowisku".

Działania proekologiczne MPK prowadzi na kilku płaszczyznach. Po uruchomieniu ekologicznej kotłowni olejowej, a wcześniej stosowaniu w autobusach wyłącznie miejskiego oleju napędowego, w roku 1997 nastąpiło oddanie do użytku nowoczesnej ekologicznej myjni samochodowej, która została następnie zmodernizowana w roku 2010. Podstawowym zadaniem dla MPK pozostała jednak stopniowa wymiana taboru na sprzęt nowoczesny, ekologiczny, gwarantujący wysoki poziom obsługi pasażerów oraz właściwy standard pracy kierowców.

Bierzemy udział w kampanii ekologicznej „Europejski dzień bez samochodu" obchodzonej corocznie 22 września, wieńczącej „Tydzień transportu zrównoważonego". W tym dniu przewozimy naszymi autobusami bez potrzeby kupowania biletu tych mieszkańców Legnicy, którzy są właścicielami samochodów i posiadają dowód rejestracyjny pojazdu. Organizujemy również akcje edukacyjne dla najmłodszych" — informuje Zdzisław Bakinowski, prezes MPK sp. z o. o. w Legnicy.

OPTYMALIZACJA KOMUNIKACJI MIEJSKIEJ

W celu dostosowania sieci połączeń komunikacji publicznej do bieżących potrzeb mieszkańców i rozwijającego się układu komunikacyjnego i urbanistycznego miasta w sierpniu tego roku MPK w Legnicy wprowadziło zmiany w układzie linii oraz rozkładzie jazdy autobusów.

Wprowadzone zmiany są efektem przeprowadzonych w listopadzie 2012 r. badań potoków pasażerskich, struktury biletowej oraz rentowności poszczególnych linii komunikacyjnych w Legnicy. Mają one na celu dostosowanie oferty przewozowej do rzeczywistych potrzeb mieszkańców, uporządkowanie przebiegu tras linii komunikacyjnych, minimalizację czasu oczekiwania na odjazd i podniesienie efektywności przewozów — wyjaśnia Zdzisław Bakinowski.

Warto podkreślić, że w ramach optymalizacji sieci żadne połączenie autobusowe ani żaden węzeł komunikacyjny nie został usunięty. Linie dublujące się oraz nie cieszące się popularnością, z których zrezygnowano, zostały zastąpione przez połączenia nowego układu komunikacyjnego. W efekcie osiągnięto uproszczenie schematu połączeń, poprawę wykorzystania taboru autobusowego oraz większą przejrzystość rozkładów jazdy.

SPRAWNE ZARZĄDZANIE TABOREM

Dostrzegając potrzebę usprawnienia zarządzania, w szczególności w zakresie obsługi technicznej taboru, w 2010 roku zarząd MPK w Legnicy podjął decyzję o potrzebie wdrożenia zintegrowanego systemu wspomagającego zarządzanie klasy ERP. Rozpoczęto poszukiwania na rynku odpowiedniego rozwiązania, spełniającego specyficzne wymagania branży komunikacji miejskiej.

Poszukiwaliśmy rozwiązania, które wspomogłoby nasze działania przede wszystkim przy planowaniu prac remontowych i prowadzeniu gospodarki materiałowej. Przy takiej liczbie pojazdów, jakimi dysponujemy, i ogromnej ilości części zamiennych, nie sposób było nad tym zapanować bez odpowiednich narzędzi IT — informuje Janusz Dulik, dyrektor ds. techniczno-eksploatacyjnych i prokurent w MPK sp. z o. o. w Legnicy.

W wyniku przetargu, w którym wzięło udział kilku dostawców systemów ERP, wybrano ofertę na wdrożenie systemu IFS Applications złożoną przez firmę Advanced Business Solutions Sp. z o.o. (ABS), partnera biznesowego IFS Poland.

Rozwiązanie uznano za optymalne z punktu widzenia funkcjonalności oraz atrakcyjne cenowo. Istotną zaletą systemu była możliwość integracji z innymi wyspecjalizowanymi rozwiązaniami branżowymi, np. do wymiany informacji o zużyciu paliwa czy sprzedaży biletów przez kierowców.

Do obsługi warsztatowo-remontowej potrzebowaliśmy gotowego rozwiązania, dostosowanego do naszych potrzeb i sprawdzonego w działaniu. Nie chcieliśmy tracić czasu w oczekiwaniu na oprogramowanie tworzone na nasze zamówienie. Co ważne, podczas wizyty referencyjnej w jednym z przedsiębiorstw MPK mogliśmy przekonać się, że system wspomagający obsługę techniczną z powodzeniem sprawdza się w praktyce" — podkreśla Janusz Dulik.

KONKRETNE OSZCZĘDNOŚCI

Start produkcyjny systemu nastąpił 1 stycznia 2012 roku. IFS Applications obejmuje kluczowe obszary funkcjonowania firmy: finanse i księgowość, kadry i płace, gospodarkę materiałową, zaopatrzenie i sprzedaż oraz remonty i naprawy. Z rozwiązania korzysta obecnie 50 użytkowników.

Wdrożenie systemu IFS Applications usprawniło zarządzanie przedsiębiorstwem we wszystkich obszarach działalności. Główne korzyści z wdrożenia to dostęp do informacji zarządczej na bieżąco, wsparcie w obszarze finansów i księgowości, poprawa efektywności w zakresie gospodarki materiałowej oraz usprawnienie planowania remontów. Ponadto system sprawdził się w zakresie wsparcia obsługi sprzedaży biletów komunikacyjnych i innych usług. Dzięki wdrożeniu IFS Applications powstała możliwość oszacowania kosztów funkcjonowania poszczególnych linii komunikacyjnych.

Na wdrożeniu bardzo zyskał pion techniczny. Znacząco poprawiła się kontrola w zakresie remontów i gospodarki częściami zamiennymi. Obecnie dysponujemy na bieżąco informacją nt. stanu wykorzystania części zamiennych. Wiemy, jakich elementów zużywamy najwięcej i możemy z dużo większą dokładnością planować zapotrzebowanie na części zamienne w skali całego roku. A to się przekłada na konkretne oszczędności — podsumowuje Janusz Dulik.

MODUŁY IFS APPLICATIONS™

• IFS Finanse™ • IFS Dystrybucja™ • IFS Remonty™ • IFS Zasoby Ludzkie™ • IFS Płace™

Liczba użytkowników: 50

KORZYŚCI Z WDROŻENIA IFS APPLICATIONS™

• Dostęp do informacji zarządczej na bieżąco • Automatyzacja procesów w obszarze finansów i księgowości • Lepsza kontrola kosztów • Poprawa efektywności w zakresie gospodarki materiałowej • Usprawnienie planowania remontów • Lepsza współpraca z klientami • Usprawnienie obiegu dokumentów

WDROŻENIE PARTNERA

• Wdrożenie przeprowadzone przez firmę Advanced Business Solutions Sp. z o.o. (ABS), partnera biznesowego IFS Poland

Źródło: www.ifsworld.com

 

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ:


Back to top