loading...
RAPORT ERP
RAPORT CRM
23 edycja RAPORTU ERP, przygotowywanego przez niezależnego konsultanta dr. inż. Ludwika Maciejca, obejmująca 57 rozwiązań ERP dostępnych na polskim rynku, opisanych przez ponad 565 funkcjonalności.

KLIKNIJ I POBIERZ

PARTNERZY RAPORTU ERP 2022

RAPORT CRM, przygotowywany przez redakcję portalu ERP-view.pl, obejmująca 18 systemów CRM dostępnych na polskim rynku, opisanych przez ponad 280 funkcjonalności, jest już dostępna!


KLIKNIJ I POBIERZ JUŻ DZIŚ!

Z motyką na... ERP

Każdą implementację systemu ERP powinno poprzedzać uzasadnienie projektu, które zweryfikuje czy inwestycja w niego jest firmie faktycznie potrzebna. A jeśli skompilowanie takiego uzasadnienia przychodzi z trudem, może to wskazywać na to, że twoja firma – przynajmniej na razie - właściwie nie potrzebuje ERP.

Należy pamiętać, iż podczas gdy formułowanie uzasadnienia projektu jest czasochłonne, nie należy robić tego na siłę. Jeśli firma podświadomie pragnie wdrożyć system ERP ponieważ „wszyscy inni już go mają”, argument ten wyjdzie na jaw gdy znalezienie prawdziwej motywacji dla jego kupna okaże się problematyczne.

Wiele organizacji wykorzystuje ERP w celu usprawnienia procesów oraz ich funkcjonowania, jednakże, w rzeczywistości, niektóre z nich są w stanie tego dokonać bez jego implementacji. Nawet jeśli twoja firma zdecyduje się na zakup ERP, nie oczekuj, że samo oprogramowanie wyeliminuje potrzebę zarządzania procesami biznesowymi. Wadliwe procesy w dalszym ciągu powinny być dokumentowane i usprawniane. Jeśli dana organizacja nie zdaje sobie sprawy z istoty takiego podejścia do procesów, nie ma w niej miejsca dla aplikacji ERP, która przyniesie najwięcej wymiernych korzyści gdy procesy zapewniające przedsiębiorstwu konkurencyjność nie są modyfikowane pod jej kątem.

Inwestycja w ERP jest najsensowniejsza gdy klient zdaje sobie sprawę z konieczności ciągłego nadzoru nad procesami biznesowymi, oraz jak przyczynia się on do udanej implementacji. Organizacje, które nie pozwalają zepchnąć unikalnych aspektów swojej oferty do poziomu na równi z szablonem „dobrych praktyk” to te, ktore od samego początku mają sprecyzowane oczekiwania co do systemu ERP. Standaryzacja procesów pod kątem funkcjonalności nabywanego oprogramowania może oznaczać, że będzie ono tylko kosztownym ekscesem, wprowadzającym tylko organizacyjny regres.

Kolejnym czynnikiem decydującym o zakupie ERP jest stopień ryzyka jaki niesie za sobą proces wdrożenia. Kompletny obraz balansu korzyści i kosztów ukazuje się, gdy firma gotowa jest stawić czoła przeciwnościom jakie niesie za sobą implementacja, a są to nadwyżki kosztów oraz trudności organizacyjne związane ze zmianami w procesach oraz zakresie obowiązków załogi. Decyzja o implementacji ERP powinna zapaść dopiero po sporządzeniu szczegółowego planu zarządania zmianą organizacyjną, który sprecyzuje sposoby uporania się z tymi trudnościami.

Mówiąc prościej, inwestowanie w ERP ma sens tylko wtedy, gdy uwaga klienta skupia się na udoskonalaniu procesów biznesowych oraz na gotowości pokonania potencjalnych przeszkód, jakie napotka on w trakcie wdrażania oprogramowania.

Źródło: PANORAMACONSULTING

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ:


Back to top