loading...
RAPORT ERP
RAPORT CRM
23 edycja RAPORTU ERP, przygotowywanego przez niezależnego konsultanta dr. inż. Ludwika Maciejca, obejmująca 57 rozwiązań ERP dostępnych na polskim rynku, opisanych przez ponad 565 funkcjonalności.

KLIKNIJ I POBIERZ

PARTNERZY RAPORTU ERP 2022

RAPORT CRM, przygotowywany przez redakcję portalu ERP-view.pl, obejmująca 18 systemów CRM dostępnych na polskim rynku, opisanych przez ponad 280 funkcjonalności, jest już dostępna!


KLIKNIJ I POBIERZ JUŻ DZIŚ!

Panorama Consulting opublikowała raport ERP 2013

20 lutego firma Panorama Consulting opublikowała rapor ERP 2013, będący podsumowaniem kilkuletniego badania rynku systemów ERP na świecie. Rozpoczęta w 2006 roku analiza ponad 2000 implementacji miała na celu przedstawienie wyzwań jak i korzyści dla firmowych informatyków związanych z wdrażaniem tychże systemów. W ten sposób przeprowadzona ilościowa analiza rynku zgrabnie przekłada się na jakościowy obraz współpracy konsultantów z szerokim portfolio klientów reprezentujących wiele krajów oraz dziedzin przemysłu.
Raport ukazuje zarówno kontynuację jak i wyłanianie się nowych trendów w różnych obszarach rynku ERP. Przykładowo, większość implementacji przeciąga się w czasie, pochłania więcej kosztów a także nie przynosi oczekiwanych wcześniej korzyści. Fakt ten, pomimo, że średni ogólny koszt wdrożenia systemu spada, jest trendem niepożądanym w stosunku do zeszłorocznych prognoz. Poniższy wykres obrazuje niektóre ze statystyk objętych w badaniu.



Z kolei do pozytywnych zmian na rynku można zaliczyć zwiększający się udział w rynku usług takich jak chmura czy SaaS, z 26 do zeszłorocznych 16 procent. Także pomimo wyżej wspomnianych niepokojących doniesień o opóźnieniach w realizacji wdrożeń i niespełnionych korzyściach operacyjnych, satysfakcja klientów z usług dostawców ERP zwiększyła się w porównaniu z poprzednimi latami. Ponadto, po raz pierwszy uwzględniliśmy w raporcie wpływ konsultantów na proces wdrożenia. Jak się okazuje, firmy często nie korzystają z możliwości niezależnej weryfikacji i zatwierdzenia (IV&V), zapewnienia pożądanych korzyści, czy pomocy przy negocjacji umów z dostawcami oprogramowania. Sytuacja wygląda trochę lepiej jeśli chodzi o zapewnienie wsparcia szkoleniowego w zakresie oprogramowania, czy pomoc przy zmianach organizacyjnych w firmie.

Zakres danych zawartych w raporcie – który jest pierwszą z wielu porcji materiału który upublicznimy – jest okazały, jednakże wyciągnąć można z niego pięć podstawowych wniosków:
  1. Należy usprawnić proces implementacji systemów ERP.

    Jak wspomniano wyżej, aspekty na których raport skupia się najbardziej to czas implementacji, jej koszt oraz oczekiwane korzyści. Jak się okazuje, zwiększają się nie tylko wydatki firm ale także surowe koszty wdrożenia systemu ERP, które według danych z tego roku oscylują na poziomie średnio 7.1 miliona dolarów co przekłada się na 5,5% rocznego przychodu firmy (lub budżetu w przypadku organizacji rządowych), czyli więcej niż w roku poprzednim. Sugerować by to mogło, iż firmy nadal niedostatecznie radzą sobie ze sprawnym przeprowadzeniem wdrożenia systemu. Innym powodem zwiększenia kosztu implementacji może być zakładana przez firmę skala takiego przedsięwzięcia, co omówimy w dalszej części analizy.

  2. Zaniżone kryteria odbiorców systemów ERP.

    Podczas gdy wielu klientów oczekuje od ich nowych nabytków zbyt wiele, tegoroczne dane ukazują, że często problemem może być zupełnie odwrotna sytuacja, gdzie satysfakcja z przeprowadzonej implementacji jest niewspółmiernie wysoka do faktycznych korzyści jakie system przynosi. Sugeruje to, że pomimo, iż proces wdrożenia kosztował więcej niż zakładano, a system nie spełnia wszystkich oczekiwań firmy, jest ona ogólnie usatysfakcjonowana z zakupu. Jednym z powodów takiego stanu rzeczy może być brak wyraźnie zdefiniowanej wizji sukcesu implementacji oraz korzyści z niej płynących. A może zarządy firm po prostu cieszą się, że udało się wdrożyć tak obszerny projekt bez utraty klientów i ogólnego chaosu operacyjnego?

  3. Większość systemów ERP działa zgodnie z obietnicami.

    Ogólna satysfakcja z systemów ERP pomimo problemów z implementacją i niedostatkiem korzyści może wskazywać na fakt, iż w istocie systemy te działają jak należy. Znacząca większość problemów i wyzwań jakie zgłaszali klienci spowodowana była wyborem niewłaściwego narzędzia aniżeli wadą techniczną samego oprogramowania. Z reguły piętą achillesową zespołów wdrożeniowych na całym świecie okazują się być problemy ze zmianami operacyjnymi i organizacyjnymi w firmie, a nawet z samym procesem wdrożenia. Implementacja nawet najlepszego systemu ERP okaże się fiaskiem jeżeli strona organizacyjna takiego projektu nie będzie odpowiednio nadzorowana.

  4. Popularność ERP w chmurze czy SaaS wzrasta, lecz wciąż dominują ERP wdrażane lokalnie.

    Pomimo ciągłej dominacji systemów ERP instalowanych bezpośrednio na serwerach klienta, coraz więcej firm skłania się w kierunku systemów w chmurze czy na bazie SaaS. Najnowsze dane ukazują, że tego typu rozwiązania preferowane są przez 26 procent klientów w porównaniu do zeszłorocznych 16 procent, zwłaszcza w przypadku małych oraz średnich firm. Jednocześnie, nie należy się martwić o zmierzch ery „tradycyjnych”, czy lokalnych implementacji ERP, szczególnie w świetle obaw wyrażanych przez firmy w stosunku do „chmury”, co bardziej szczegółowo opisuje nasz raport.

  5. Wydajność w większości firm zwiększa się po wprowadzeniu nowego systemu.

    Podczas gdy nasz raport ukazuje jak wielkie sumy są poświęcane przez przedsiębiorstwa, większość z nich podkreśla poprawę ich sytuacji po wprowadzeniu ERP. Przykładowo, respondenci w naszym badaniu kilkukrotnie wskazywali na jakościowe, czy „miękkie” korzyści biznesowe oferowane przez system zarządzania przedsiębiorstwem, takie jak większa dostępność informacji, zwiększona wydajność czy lepsza współpraca pomiędzy poszczególnymi komórkami przedsiębiorstwa. Pozostaje jednak pytanie: czy kilka nienamacalnych korzyści dla firmy warte jest poświęcenia średnio 5,5% dochodu firmy?

To tylko garstka informacji jaką dostarcza nasz raport. By dowiedzieć się więcej zapraszamy do pobrania raportu dostępnego tutaj
 
Źródło: Panorama Consulting
Przełożył: Przemysław Podmostko

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ:


Back to top