Na jaką pomoc możesz liczyć, gdy masz serwer dedykowany

kei logoW popularnym dowcipie rysunkowym szef mówi do pracownika serwerowni: „Przecież wszystko działa, za co my ci płacimy?”. Czas przekonać się, ile prawdy jest w obiegowym wyobrażeniu o pracy administratorów i co tak naprawdę robią dla klienta.
 
 REKLAMA 
 ERP-VIEW.PL- STREAMSOFT 
 
Dzwonisz do biura obsługi klienta. Telefon odbiera młoda osoba, która poza odczytaniem skryptu niewiele może zdziałać. Myślisz sobie: student. Brzmi znajomo? Takie sytuacje zdarzają się w wielu branżach, ale na pewno nie w centrach danych.

Obsługa klientów korzystających z serwerów dedykowanych wygląda zupełnie inaczej, niż w bankach czy u operatorów komórkowych. Tutaj skrypt nic nie da, potrzebne są wiedza, doświadczenie i czasem nieszablonowe podejście do problemu. Administratorzy podczas swojej codziennej (i conocnej) pracy robią znacznie więcej niż odbieranie zgłoszeń od klientów. Zapraszamy na krótką wycieczkę po centrum danych, gdzie pracują.

Przychodzi klient do firmy serwerowej

Zdarza się, że wsparcie ze strony administratorów zaczyna się jeszcze zanim dojdzie do finalizacji zamówienia. Wybór serwera dedykowanego i firmy, od której będziemy go dzierżawić jest bowiem bardziej złożony niż zamówienie pakietu hostingowego. Inne są też potrzeby – serwerów fizycznych używa się do utrzymywania projektów o szczególnych wymaganiach.

W takich przypadkach po pierwszym kontakcie z działem sprzedaży klient trafia pod opiekę administratorów. Na tym etapie ich rolą jest dokładne poznanie potrzeb klienta i oszacowanie, jakie zasoby będą potrzebne w najbliższej przyszłości. Administratorzy analizują historyczne dane dotyczące ruchu i wykorzystania zasobów i na tej podstawie proponują klientowi konfigurację serwera, który spełni jego wymagania.

Gdy maszyna jest już wybrana, czas ją uruchomić. Tutaj rola administratorów zależy od tego, czy klient wybrał serwer z dostępem do konta root, czy usługę zarządzaną. W pierwszym przypadku użytkownik serwera dostaje do dyspozycji maszynę bez systemu operacyjnego i panelu administracyjnego. To od klienta zależy, jakie oprogramowanie zainstaluje na serwerze. Jest też odpowiedzialny za działanie maszyny, instalowanie aktualizacji, wykonywanie kopii bezpieczeństwa itp. Administratorzy dbają natomiast o zapewnienie optymalnych warunków do pracy w samej serwerowni.
 
serwerownia

Zakres pomocy ze strony administratorów jest szerszy w przypadku serwerów zarządzanych. Zanim klient zacznie korzystać z zamówionej maszyny, pracownicy centrum danych instalują i konfigurują niezbędne oprogramowanie, w tym:
 
  • system operacyjny
  • panel administracyjny
  • środowisko wirtualne
  • serwery baz danych, serwery pocztowe i WWW
  • oprogramowanie do zarządzania pocztą elektroniczną
 
Administratorzy mogą też pomóc klientowi w instalowaniu oprogramowania frameworków typu Ruby on Rails i Django. Jak widać, mają całkiem sporo pracy jeszcze zanim klient zacznie korzystać z serwera. Jednak to dopiero początek.

Wsparcie podczas korzystania z usługi

Serwerownia to część centrum danych, gdzie panują optymalne warunki dla pracy serwerów – odpowiednia temperatura, systemy bezpieczeństwa, zapasowe łącza internetowe i elektryczne. Może się wydawać, że w takim środowisku wystarczy zamontować serwer w szafie rackowej, podłączyć i można o nim zapomnieć. To nie do końca prawda.

Maszyny fizyczne klientów wymagają od administratorów stałej opieki. Pracownicy centrum danych na bieżąco monitorują pracę serwerów. Sprawdzają ich dostępność, obciążenie procesora, pracę dysków twardych i wykorzystanie pamięci RAM. Całodobowy monitoring jest niezbędny, by zapewnić dostępność usług klientów. W ten sposób można szybko wykryć i zareagować na awarie sprzętowe lub ataki, takie jak DDoS. Monitoring nie obejmuje jednak wyłącznie sprzętu. Administratorzy stale czuwają nad pracą takich usług, jak:
 
  • bazy danych MySQL i PostgreSQL
  • poczta elektroniczna 
  • usługi sieciowe HTTP, FTP, SSH
 
Klienci korzystający z serwerów dedykowanych zarządzanych w pewnym zakresie mogą sami monitorować pracę swoich maszyn. Przykładowo w panelu klienta Kei.pl można na bieżąco sprawdzać wykorzystanie pamięci RAM, pasma i procesora, obciążenie dysku twardego oraz zajętość partycji.
 
monitoring pamieci RAM

Jednak gdy dane prezentowane w panelu klienta są niewystarczające, pomocą służą administratorzy. Klient może zamówić analizę logów serwera obejmującą pracę baz danych, poczty e-mail, usług WWW oraz FTP. Taka analiza może wskazać, które usługi lub aplikacje uruchomione na serwerze wymagają optymalizacji. Może też pokazać, że zasoby maszyny przestają wystarczać. Nie zawsze oznacza to konieczność przeprowadzki na inny serwer. Administratorzy mogą bowiem na prośbę klienta rozbudować jego serwer – dodać kolejne kości pamięci RAM, dyski twarde lub wymienić procesor na bardziej wydajny.

Bezpieczeństwo przede wszystkim

Na końcu przechodzimy do najważniejszej roli administratorów, czyli dbania o bezpieczeństwo usług klientów. Serwery dedykowane często porównuje się do komputerów osobistych. Podobieństwa nie kończą się na tym, że posiadają one dyski twarde, procesor, kości RAM i płytę główną. Podobnie jak w komputerach, których używamy na co dzień, ważną kwestią jest aktualizowanie oprogramowania.

Jednak w odróżnieniu od pecetów, aktualizację oprogramowania serwerów w dużej mierze trzeba wykonywać ręcznie. W przypadku serwerów root zadanie to spoczywa na kliencie, aktualizacjami serwerów zarządzanych zajmują się administratorzy. Najnowsze wersje systemu operacyjnego i oprogramowania działającego na serwerze to nie tylko brak znanych luk w zabezpieczeniach. Aktualizacje często wpływają na wydajność, dzięki czemu może poprawić się szybkość działania usług klienta.

Praca administratorów jest jednak najbardziej doceniana w sytuacjach awaryjnych, choćby w przypadku omyłkowego skasowania danych. W takich przypadkach klienci serwerów zarządzanych mogą zwrócić się do administratorów i poprosić o odzyskanie plików lub baz danych z backupu. Kopie bezpieczeństwa w Kei.pl są wykonywane każdej nocy i przechowywane przez 3 dni.

Administratorzy zajmują się też innymi aspektami bezpieczeństwa. Chronią serwery pocztowe przed spamem i konfigurują ochronę firewall. Monitorują usługi klientów na wypadek próby włamania i powiadamiają ich w przypadku ataków brute-force.

Czy to wszystko? Nie. Opisaliśmy tylko wycinek z długiej listy zadań, które na co dzień wykonują pracownicy centrum danych. Widać jednak wyraźnie, że wyobrażenie o obowiązkach administratora ma niewiele wspólnego z osobą czekającą z założonymi rękami na telefon od klienta.

Źródło: www.kei.pl 

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ:


Back to top