Wdrożenie PLM wymaga rozwagi

We współczesnym świecie firmy produkcyjne starają się możliwie szybko wytworzyć produkty na rynek odpowiadające zmieniającym się potrzebom i oczekiwaniom klientów. Dodatkowo starają się utrzymać jak najniższe koszty. Odpowiedzią na takie wyzwanie może być system PLM (Product Lifecycle Management - zarządzanie cyklem życia produktu).


{MosModule module=PLM_Dzial}

PLM ma za zadanie optymalizować zarządzanie pełnym cyklem życia produktów wytwarzanych przez firmę, poczynając od pojawienia się ich idei, aż po wycofanie z rynku. Wsparciem są systemy informatyczne integrujące informacje, procesy biznesowe i użytkowników biorących udział w opracowywaniu i projektowaniu produktów oraz ich produkcji i sprzedaży.

Według firmy Gartner główne powody (historycznie) wdrażania PLM wynikały z potrzeby m.in. usprawnienia zarządzania listami materiałowymi BoM (Bill of Material) oraz dokumentacją CAD (Computer Aided Design), zarządzaniem dokumentacją i procesami firmy, redukcją kosztów, usprawnieniem planowania linii produkcyjnych i zintegrowaniem pracy projektantów w środowisku CAD oraz integracją informacji w obszarze projektowania nowych produktów.

Współcześnie przedsiębiorstwa korzystające PLM wskazują na optymalizację działań w zarządzaniu portfolio produktów, wdrożenie zarządzania projektami oraz procesami, usprawnienie współpracy z dostawcami oraz partnerami w sieci dystrybucji, redukcję kosztów oraz zapewnienie zgodności procesów wytwarzania oraz produktów końcowych z wymogami prawnymi.

Dziś uważa się PLM w kontekście wykorzystania systemu do śledzenia „głosu rynku” – napływu informacji pochodzących z wielu źródeł i nieustannie generowanych przez konsumentów, jak również danych z obszaru sprzedaży, takich jak informacje zwrotne od klientów, analiza reklamacji czy wszelkie opinie dotyczące możliwości udoskonalenia oferowanego asortymentu. Ale główną ideą PLM jest umożliwienie firmie kreowania dokładnie takich produktów, jakich chce rynek, w optymalnym czasie i przy akceptowalnym koszcie.

Wśród sygnałów świadczących o ewentualnej potrzebie wdrożenia PLM są takie, które świadczą o braku efektywnej wymiany informacji między działami projektowania, produkcji, dostaw i dystrybucji, sprzedaży i marketingu, duplikowaniu informacji w procesach planowania i produkcji, braku narzędzi prowadzących do wzrostu efektywności w procesach planowania, projektowania i produkcji czy wzrostu kosztów ogólnych procesów projektowania i wytwarzania. Takim sygnałem są też przekroczenia terminów projektów, spadek konkurencyjności w obliczu potrzeb klientów czy niespełnianie norm jakościowych i materiałowych narzucanych przez klientów.

Źródło: www.wnp.pl

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ:


Back to top