Rok 2017 okiem eksperta Zebra Technologies

Minął kolejny udany rok dla branży technologicznej. W 2016 roku byliśmy świadkami dużych postępów w takich dziedzinach, jak autonomiczne pojazdy, samouczenie się maszyn i sztuczna inteligencja, robotyka, liczby urządzeń podłączonych do Internetu i bezprzewodowych sieci 5G… a to tylko kilka pierwszych z brzegu przykładów. W roku 2017 branża będzie nadal ewoluować i rozwijać się, więc przyjrzyjmy się kilku nowym trendom i zastanówmy, jak mogą one wpłynąć na przedsiębiorstwa w nadchodzących miesiącach.

 REKLAMA 
 ERP-VIEW.PL- STREAMSOFT 
 
1. Firmy zyskają lepszy wgląd w swoje zasoby, ludzi i transakcje

Coraz więcej „rzeczy” oznaczonych kodami kreskowymi lub wyposażonych w tagi RFID – lub po prostu w czujniki – zyskuje możliwość komunikowania się z ludźmi. Firma analityczna Gartner przewidywała, że w 2016 r. w użytku będzie 6,4 mld „rzeczy” podłączonych do sieci, o 30 proc. więcej niż w 2015 r., a liczba ta sięgnie 20,8 mld w 2020 roku. W 2017 r. środowisko biznesowe stanie się bardziej „rozgadane” za sprawą urządzeń, które nauczyły się „mówić”. W związku z tym przedsiębiorstwa będą szukać rozwiązań zwiększających widoczność, żeby lepiej wiedzieć, gdzie znajdują się ich zasoby, a nawet w jakim są stanie. Śledzenie tych zasobów wymaga urządzeń do odczytywania danych, takich jak laserowe skanery kodów kreskowych, przetworniki obrazu do skanowania kodów dwuwymiarowych (2D) oraz czytniki pasywnych i aktywnych tagów RFID. Urządzenia pomagają przekształcić cyfry, wydrukowane wzory lub zakodowane dane w tekst, który ludzie mogą łatwo zinterpretować i zrozumieć. Ze względu na coraz większe zapotrzebowanie na analitykę czasu rzeczywistego oczekuje się, że będzie rósł popyt na urządzenia do odczytywania danych. Oprócz widoczności operacyjnej przedsiębiorstwa będą potrzebować wglądu w wydajność i kondycję floty urządzeń w celu zagwarantowania ich optymalnego działania.

2. Interpretowanie danych, zanim „przepadną”

W ciągu ostatnich kilku lat obserwowaliśmy ogromny wzrost ilości nieustrukturyzowanych danych w niemal wszystkich branżach, które na szerszą skalę wykorzystują Internet Rzeczy (IoT) i analitykę danych. Problem w tym, że wiele organizacji nie potrafi w pełni wykorzystać tych danych, zanim staną się bezwartościowe. Według firmy Zebra, dane stopniowo tracą na wartości i mają ograniczony czas „przydatności do spożycia”. Firmy muszą umieć je zinterpretować, zanim upłynie ich termin ważności. Dekodowanie danych pochodzących z IoT oraz urządzeń „ubieralnych” pomoże firmom przyspieszyć procesy decyzyjne i podejmować bardziej świadome działania biznesowe. Według firmy analitycznej IDC w 2020 r. każda osoba z dostępem do sieci będzie co sekundę tworzyła 1,7 megabajta nowych danych. Oznacza to, że koncepcja „łatwo psujących się danych” staje się coraz bardziej istotna. Uważamy, że w tym roku jednym z wyzwań dla firm będzie jak najszybsze przekształcanie gromadzonych danych we wnioski, które umożliwią podejmowanie konkretnych działań.

3. Sztuczna inteligencja i automatyzacja rozwiążą odwieczne problemy łańcucha dostaw

Pomimo obaw o to, że sztuczna inteligencja i automatyzacja zastąpią ludzi, stratedzy łańcucha dostaw liczą na to, że w 2017 r. technologie te będą szerzej wykorzystywane do zwiększania produktywności pracowników. IDC zidentyfikowała robotykę jako jeden z sześciu stymulatorów innowacyjności, które przyspieszą cyfrową transformację, stwarzając nowe strumienie przychodów i zmieniając sposób, w jaki wykonuje się prace. IDC prognozuje, że globalne wydatki na robotykę i pokrewne usługi będą rosły o 17 proc. rocznie z 71 mld USD. w 2015 r. do 135,4 mld USD. w 2019 r. Amazon i DHL zaczęły wykorzystywać roboty do obsługi materiałów w magazynach. Roboty te mogą podnosić i przewozić towary w magazynie oraz dostarczać je pracownikom kompletującym i pakującym zamówienia. Eliminuje to żmudne chodzenie korytarzami magazynu i ręczne wybieranie produktów, co przekłada się na dużą oszczędność czasu i pieniędzy. Co więcej, w nadchodzących latach firmy chcą wprowadzić więcej zautomatyzowanych rozwiązań, takich jak przemieszczające się roboty albo latające drony, które będą mogły odczytywać kody kreskowe lub tagi RFID bez ludzkiej interwencji. Według raportu „Warehouse Vision Study” przygotowanego przez firmę Zebra, siedem na dziesięć osób podejmujących decyzje oczekuje, że konieczne będzie zwiększenie inwestycji w technologie magazynowe, ponieważ rosnące wymagania klientów wymuszą dokładniejszą realizację zamówień, ograniczenie braków zapasów i skrócenie terminów dostaw.


4. Szersze wykorzystanie urządzeń

Na co dzień w działalności biznesowej wykorzystuje się coraz więcej urządzeń klasy konsumenckiej działających pod kontrolą różnych systemów operacyjnych – wystarczy pomyśleć, jak często używamy w pracy naszych smartfonów, tabletów i laptopów. Wiele organizacji pozwala pracownikom, a nawet zachęca ich do używania urządzeń osobistych do celów służbowych, co często określa się skrótem BYOD (Bring Your Own Device). Choć urządzenia te są przenośne, wszechstronne i „efektywne kosztowo”, brakuje im możliwości technologicznych, które zapewniałyby wysoką wydajność i efektywność w środowisku korporacyjnym. W 2017 r. przedsiębiorstwa będą szukały nowych sposobów na zwiększenie szybkości oraz funkcjonalności urządzeń w celu uzyskania poziomu wydajności dorównującego rozwiązaniom klasy korporacyjnej. Ponadto przewidujemy, że coraz więcej funkcji oraz usług będzie dostarczanych przez pojedyncze urządzenia klasy korporacyjnej. W branżach takich jak handel detaliczny, opieka zdrowotna, transport i logistyka oraz produkcja zwiększy się popyt na urządzenia mobilne, które m.in. skanują kody kreskowe, mierzą obiekty za pomocą mobilnych technologii wymiarowania, łączą się z Internetem lub intranetem czy obsługują połączenia głosowe. Przedsiębiorstwa będą też stopniowo przechodzić na technologie obrazowania 2D w skanowaniu kodów kreskowych, ponieważ są one bardziej wszechstronne. Czy chodzi o kody tradycyjne, czy 2D, wydrukowane na papierze czy też wyświetlone na ekranie urządzenia mobilnego, skanery 2D potrafią odczytywać je pod różnymi kątami i z różnych powierzchni, a także uzupełniać brakujące informacje z uszkodzonych kodów kreskowych.

5. Większy wybór systemów operacyjnych w urządzeniach mobilnych klasy korporacyjnej

Urządzenia konsumenckie nie spełniają potrzeb przedsiębiorstw, ponieważ nie są projektowane pod kątem dużych obciążeń i realizacji wymagających zadań w środowisku korporacyjnym. Początkowa oszczędność kosztów jest pozorna, gdyż używanie urządzeń konsumenckich w przedsiębiorstwach wiąże się z wyższym łącznym kosztem eksploatacji (TCO). VDC Research ocenia, że TCO wzmocnionego komputera mobilnego jest o 44 proc. niższy w porównaniu z wydatkami związanymi z eksploatacją zwykłego urządzenia mobilnego. Przyczyną jest to, że w okresie pięciu lat koszt sprzętu to zaledwie 10 proc. TCO, podczas gdy mniej oczywiste koszty operacyjne – utrata produktywności, stracone okazje sprzedaży, wsparcie IT lub naprawy – składają się na pozostałe 90 proc. Firmy szukające bardziej wyspecjalizowanych urządzeń muszą najpierw wybrać mobilny system operacyjny, w którym będą działać ich aplikacje. W minionej dekadzie tradycyjnie preferowano osadzone wersje Microsoft Windows. Do 2020 r. Microsoft zakończy jednak wsparcie dla systemów Windows CE i Windows Embedded Handheld (WEH) 6.5, które są obecnie używane w większości urządzeń klasy korporacyjnej. Decyzja ta zmusza firmy do wyboru alternatywnego systemu spomiędzy wielu nowych opcji, takich jak Android, Microsoft Windows Embedded Handheld 8.1, Apple iOS i HTML, z których każda ma pewne wady i zalety.

6. Usługi lokalizacyjne kluczem do satysfakcji klientów

Przewidujemy, że w 2017 r. technologie lokalizacyjne – niektóre nawet w postaci aplikacji opartych na dronach – znajdą szersze zastosowanie w takich branżach, jak opieka zdrowotna, handel detaliczny, hotelarstwo i produkcja. Niedawno opublikowany raport „Hospitality Vision Study” firmy Zebra pokazuje, że 70 proc. gości hotelowych chętnie otrzymywałoby spersonalizowane wiadomości i oferty. W tym celu można wykorzystać technologię lokalizacyjną – z sygnalizatorami i czujnikami Blutetooth – w celu dostarczenia gościom zależne od lokalizacji kupony i oferty, a także powiadomienia o dostępności spa, rozgrywek golfowych, bezpłatnych gier lub stolików w restauracji.

Piotr Klepczarek, Regional Director - Central Europe, Zebra Technologies

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ:


Back to top