Firma Keylite i spółka ZFO, podwykonawca spółki Keylite RW Ltd UK, posiadają w swojej ofercie szeroki wachlarz produktów, w tym przede wszystkim okna dachowe, schody strychowe, a także dodatki i akcesoria. Biorąc pod uwagę specyfikę branży, w jakich obszarach działania Państwa firmy system ERP jest najbardziej przydatny?

 REKLAMA 
 ERP-VIEW.PL- STREAMSOFT 
 
System jest kluczowy dla prawidłowego rozliczenia kosztów produkcji oraz ustalenia kosztów wytworzenia wyrobów. Ponadto system jest wdrożony również w spółce matce Keylite Roof Windows Ltd w Wielkiej Brytanii. Używanie tego samego systemu pozwala na wymianę danych pomiędzy spółkami m.in. przesyłanie zleceń produkcyjnych, pobieranie dokumentów księgowych, automatyczne ustalanie sald, zintegrowane raportowanie wyników.

Dlaczego zdecydowali się Państwo na wdrożenie właśnie Microsoft Dynamics NAV?

Zdecydowały względy praktyczne. Tak jak wspomniałam, system posiada spółka Keylite. Ujednolicenie systemów w grupie ułatwia wymianę danych oraz przenoszenie zamówień. Ponadto możemy podglądać swoje wyniki. Microsoft Dynamics NAV został więc najpierw wdrożony w Keylite (produkującej okna drewniane), a następnie zaproponowaliśmy to samo w spółce ZFO, która jest podwykonawcą, specjalizującym się w oknach plastikowych.

Dlaczego zdecydowali się Państwo na współpracę z JCommerce w zakresie wdrożenia Microsoft Dynamics NAV w ZFO, a także przekazanie utrzymania i rozwoju wcześniej wdrożonego systemu w Keylite?

Nie uczestniczyłam we wdrożeniu systemu w firmie Keylite, które było prowadzone przez poprzedniego partnera wdrożeniowego. Mogę powiedzieć jednak, że błędy w ustawieniach systemu korygujemy niestety do dziś, np. księgowania zleceń produkcyjnych, błędy w księdze zapasów spowodowane zniesieniem blokady ujemnych stanów. Ponadto wcześniejsza firma wycofała się w ostatniej chwili z kolejnego wdrożenia – w ZFO, tłumacząc się ważniejszymi projektami. Zaproponowano nam wdrożenie w późniejszym terminie, ale my nie chcieliśmy zaczynać tego procesu od połowy roku. Podchodziliśmy wtedy do kilku konkursów i chcieliśmy mieć własne dane, a przede wszystkim tak zestawić księgowość i system, żeby wiedzieć, co się dzieje w spółce. Bardzo nam więc zależało, żeby system w ZFO był gotowy od pierwszego stycznia. Dlatego zdecydowaliśmy się na współpracę z JCommerce – firma zgodziła się na wdrożenie systemu w dogodnym dla nas terminie i do tego podjęła się wprowadzenia poprawek w systemie wdrożonym wcześniej w Keylite, w którym było, jak już wspomniałam, dużo błędów po poprzednim partnerze wdrożeniowym.

Jak ostatecznie przebiegło wdrożenie w firmie ZFO?

Wdrożenie przebiegło bardzo sprawnie. System został skonfigurowany i uruchomiony w ciągu 3 miesięcy. Teraz mamy czas na rozbudowywanie raportów i ułatwienia w korzystaniu z systemu.

Czy w trakcie wdrażania systemu wystąpiły jakiekolwiek trudności w codziennym funkcjonowaniu firmy?

Nie mieliśmy żadnych problemów. Wszelkie zgłaszane trudności były rozwiązywane od ręki.

Z punktu widzenia roli jaką pełni Pani w firmie, czyli Finance Managera, jakie są według Pani największe korzyści z wykorzystania systemu ERP? Z jakich funkcjonalności jest Pani najbardziej zadowolona?

Zaletą systemu jest to, że można było go wdrożyć w 3 miesiące. Jest to więc prosty system i można go szybko dostosować do potrzeb firmy, czyli szybko skonfigurować księgowość, ustawić procedury dotyczące przepływu dokumentów, czyli Sprzedaży, Zakupów, Rejestrów baz, wszystkich danych, które są potrzebne do przygotowania deklaracji i to jest bardzo dobre. Tak samo też w przypadku produkcji.

W ZFO produkcja jest w tym momencie oparta tak naprawdę na manufakturze. W procesie nie mamy zbyt dużo typów produktów, okna plastikowe są dosyć szybko produkowane, w przeciwieństwie do okien drewnianych, które produkuje się w Keylite. Nie ma więc elementu utraty właściwości w trakcie procesu suszenia czy lakierowania. W ZFO elementy są cięte, zespajane i montowane. Powstają okna, żaluzje, różne zawiasy, elementy mocujące, ale katalog produktów jest mało skomplikowany. Ze względu więc na to, że w ZFO jest dużo prostszy proces montażu produktów, to też łatwo ten proces skonfigurować w ramach wdrożenia systemu ERP.

Czy czegoś Pani brakuje w systemie?

Tak jak mówiłam, w ZFO możemy w systemie NAV swobodnie operować, natomiast w Keylite to już jest nieco bardziej skomplikowana sprawa. Wciąż jest sporo elementów, nad którymi trzeba pracować, zwłaszcza, że tutaj wszystkie procesy produkcyjne są znacznie bardziej skomplikowane. Bardzo dobrze by było móc oglądać koszty na zleceniach produkcyjnych. Niby jest możliwość księgowania tych naszych kosztów produkcyjnych, ale wymagałoby to dalszych modyfikacji, więc mamy z tym problem. Musieliby Państwo ułatwić nam te księgowania.

W tym momencie nie jesteśmy też w stanie wygenerować zbiorczego raportu danych z produkcji: na temat kosztów wyrobu, kosztów zlecenia produkcyjnego, kosztów kolejnych etapów wytwarzania półproduktów – tego bardzo brakuje. Nad tym trzeba będzie pracować. Chcielibyśmy mieć również możliwość przypisania do zleceń produkcyjnych kosztów robocizny. Tutaj są tylko skonfigurowane koszty materiałów na zlecenia produkcyjne, także wszystko, co znajduje się w bardziej zaawansowanych systemach w standardzie, tutaj wymaga modyfikacji.

Czy poleciłaby Pani system Microsoft Dynamics NAV?

Moim zdaniem system jest bardzo dobry dla małego i średniego przedsiębiorcy. Można go szybko wdrożyć i dobrze działa. Szczególnie, gdy ktoś ma serwer na miejscu i może szybko przeglądać dane. Jeśli więc ktoś chce szybko wdrożyć taki system w niedużej firmie – takiej właśnie jak ZFO – to jest to rewelacja. Jeśli natomiast chodzi o większe firmy, to tutaj mam wątpliwości, ale być może wynikają one ze złych doświadczeń z poprzednim partnerem wdrożeniowym.

Źródło: JCommerce

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ:


Back to top