loading...
RAPORT ERP
RAPORT CRM
23 edycja RAPORTU ERP, przygotowywanego przez niezależnego konsultanta dr. inż. Ludwika Maciejca, obejmująca 57 rozwiązań ERP dostępnych na polskim rynku, opisanych przez ponad 565 funkcjonalności.

KLIKNIJ I POBIERZ

PARTNERZY RAPORTU ERP 2022

RAPORT CRM, przygotowywany przez redakcję portalu ERP-view.pl, obejmująca 18 systemów CRM dostępnych na polskim rynku, opisanych przez ponad 280 funkcjonalności, jest już dostępna!


KLIKNIJ I POBIERZ JUŻ DZIŚ!

ERP dla początkujących. Wpływ zmian w przepisach na systemy ERP.

Wprawdzie mamy jeszcze kilka miesięcy obecnego roku, ale za jakiś czas, wśród strzelających korków szampana powitamy kolejny rok, a wraz z nim, zapewne pojawią się także zmiany w przepisach podatkowych, czy księgowych. Ilość zmian w tym zakresie jakie zaszły na przestrzeni ostatnich 20 lat sprawia, że w zasadzie przechodzimy nad nimi do porządku dziennego.

Nawet jeśli tylko część z nich ma znaczenie dla naszych systemów informatycznych, to przyzwyczailiśmy się już, że jeżeli wchodzi w życie jakaś nowelizacja przepisów, która ma wpływ na zasady prowadzenia księgowości czy rozliczeń z administracją podatkową, wówczas dostawcy takich narzędzi bardzo szybko udostępniają stosowne modyfikacje swoich systemów. Zmiany mogą zostać wprowadzone bezpośrednio przez producenta danego systemu, poprzez firmę wdrożeniową lub samych użytkowników o ile dysponują odpowiednią wiedzą nt programowania i/lub konfiguracji systemu. Diabeł, jak zwykle tkwi w szczegółach i ewentualna konieczność „zaglądnięcia” do wnętrza systemu zależy od rodzaju zmian w przepisach oraz wynikającego z nich stopnia komplikacji niezbędnych aktualizacji. Jak to wygląda w praktyce? Prześledźmy to na przykładzie systemu ERP produkowanego przez firmę SAP oraz wybranych propozycji zmian w przepisach prawnych jakie mogą się pojawić w 2013 roku:

Zmiany wysokości stawek VAT:
Zmiany stawek podatkowych niesie ze sobą konieczność wprowadzenia drobnej modyfikacji modułu FI, a dotyczącej kodów podatkowych i przypisanych do nich stawek. Zmiany mogą przeprowadzić konsultanci zewnętrzni lub uprawnieni pracownicy firmy korzystającej z systemu. Operacja ta nie powinna zająć więcej niż 1 godzinę, ale trzeba również pamiętać, że będzie nam potrzebny dodatkowy czas na testy, którym powinny być poddane wszystkie firmowe procesy biznesowe na które mają wpływ nowe stawki.

Zmiany w określaniu momentu powstania obowiązku podatkowego:

W systemach firmy SAP AG od kilku lat funkcjonuje tzw. pole daty VAT, które jest rozwiązaniem dedykowanym dla Polski (ale również dla Węgier, Słowacji i Hiszpanii) i w przypadku automatycznego generowania faktury sprzedażowej w powiązaniu z wydaniem towarów (w module SD), data ta jest generowana zgodnie z zasadą 7 dni (w wypadku księgowań ręcznych dokumentów czysto finansowych oraz powiązanych z zakupem towarów bądź usług, data ta jest generowana z daty dokumentu lub z daty księgowania).
Nowelizacja przepisów w tym zakresie powoduje konieczność dokonania zmian w kodzie systemu, w obszarze związanym z generowaniem daty VAT. Zmiany te są skomplikowane i mogą być przeprowadzone jedynie przez firmę SAP (tzw. „noty SAP-owe” zawierające modyfikację kodu , które powinny być zaimplementowane do systemu), konsultantów zewnętrznych lub pracowników firmy z wiedzą dotyczącą programowania w języku ABAP oraz odpowiednimi uprawnieniami w systemie.

Uproszczone faktury:
Firmy wykorzystujące moduł SD w systemie SAP nie powinny być zainteresowane stosowaniem tego typu faktur. Z jednej strony, faktury uproszczone to możliwość zamieszczania na nich mniejszej ilości informacji, ale w wypadku firm mających już dostosowane wydruki, korzystanie z tej formy dokumentowania transakcji handlowych, jest źródłem dodatkowych kosztów związanych z koniecznością wprowadzania zmian z zdefiniowanych formularzach.

VAT a zakup paliwa i samochodów:
Zmiana dotyczy w głównej mierze procesu biznesowego, a nie zmian technicznych w systemie, chociaż, w zależności od stosowanego rozwiązania odnośnie nabycia samochodów, może być to związane z dodatkową konfiguracją, polegającą np. na dostosowaniu obszarów wyceny w module środków trwałych.

...Co poza tym?
Jeżeli zdecydujemy się na wdrożenie niezbędnych uaktualnień, warto też pomyśleć o fakturach elektronicznych (o ile jeszcze ich nie stosujemy): Obsługa tej formy dokumentacji to od wielu lat istniejąca w systemie SAP funkcjonalność, w przypadku firm, które z niej nie korzystają, warto wziąć pod uwagę jej wdrożenie. Koszty związane z implementacją EDI uzależnione są od zakresu informacji jakie powinny być wysyłane do klienta np. faktury, zlecenia sprzedaży, zakupu itp. Natomiast samo wdrożenie EDI wpłynie na automatyzację oraz optymalizację procesów biznesowych (zarówno pod względem logistycznym jak i redukcji nakładu czasu pracy). Ponadto, będzie także stanowić wkład firmy w ochronę środowiska naturalnego: więcej dokumentów w formie elektronicznej, to mniejsze zużycie papieru.

Marcin Puchlik,Konsultant wdrożeniowy systemów SAP w firmie Business Partners eXcellence Sp. z o.o.

 

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ:


Back to top