loading...
RAPORT ERP
RAPORT CRM
23 edycja RAPORTU ERP, przygotowywanego przez niezależnego konsultanta dr. inż. Ludwika Maciejca, obejmująca 57 rozwiązań ERP dostępnych na polskim rynku, opisanych przez ponad 565 funkcjonalności.

KLIKNIJ I POBIERZ

PARTNERZY RAPORTU ERP 2022

RAPORT CRM, przygotowywany przez redakcję portalu ERP-view.pl, obejmująca 18 systemów CRM dostępnych na polskim rynku, opisanych przez ponad 280 funkcjonalności, jest już dostępna!


KLIKNIJ I POBIERZ JUŻ DZIŚ!

Osiągnięcia dostawców i perspektywy rozwoju rozwiązań ERP w 2014:  SAGE Sp. z o.o.

SAGERozwój rynku ERP w Polsce jest dość mocno związany z dynamiką wzrostu gospodarki. Firmy badawcze raportowały stagnację rynku ERP w 2012 r., czyli w czasie, kiedy tempo wzrostu PKB Polski także zaczęło wyraźnie słabnąć. Rok 2013 był rokiem przełomowym, w którym gospodarka najwyraźniej doszła do poziomu minimum w połowie roku, po czym, jak się wydaje, odbiła się i rośnie. W ostatnich 12 miesiącach obserwujemy w Sage zainteresowanie systemami ERP, zarówno rozwiązaniem Sage ERP X3, przeznaczonym dla średnich i dużych organizacji; jak i Systemem Zarządzania Forte dla firm małych i średnich.


 
Choć na świecie system Sage ERP X3 jest oferowany w 55 krajach, w Polsce miał premierę w 2011 r. i jest na rynku od niedawna. Dlatego też, z punktu widzenia liczby wdrożeń, osiągamy kilkusetprocentowy wzrost. Oczywiście to nie jest adekwatne do średniej krajowej. W mojej ocenie, polski rynek ERP – o ile będziemy mieli szczęście doświadczać kilkuprocentowej dynamiki PKB – ma szansę rosnąć nawet o 5 – 7 proc., czyli w tempie, w jakim ma się rozwijać cały rynek IT w Polsce. Sporą szansą na szybszy rozwój jest udostępnianie funkcjonalności ERP coraz mniejszym organizacjom. W segmencie MŚP nadal drzemie potencjał zakupowy.

katarzyna kaganiec sageRynki w krajach zachodnich wykazują wyraźnie większe nasycenie rozwiązaniami klasy ERP – ok. 22 proc., względem kilkunastu procent w Polsce (mam namyśli nasycenie rynku ogółem). W krajach rozwiniętych wyraźnie można zaobserwować trend coraz częstszego sięgania po zaawansowane systemu ERP właśnie przez firmy z sektora MŚP. Trend ten będzie widoczny także w Polsce, ponieważ oferta dla MŚP stale jest rozwijana i obniżone zostają bariery kosztu zakupu i użytkowania systemu. Na przykład, w połowie 2013 roku dla Systemu Zarządzania Forte wprowadziliśmy subskrypcyjny model sprzedaży, w ramach którego klient nie kupuje licencji, tylko okresowo dzierżawi system, ponosząc w ujęciu rocznym zdecydowanie niższe koszty jego użytkowania.

Inny trend, szczególnie wyraźny m.in. w USA, to dynamiczny rozwój aplikacji dostępnych w chmurze. ERP w modelu SaaS to w Polsce wciąż pieśń przyszłości, ale rynek zmierza w tę stronę. Być może, za kilka lat, przedsiębiorstwa będą widziały w rozwiązaniach ERP dostępnych w chmurze interesującą i bezpieczną alternatywę dla tradycyjnych licencji instalowanych na serwerach klienta. Warto tu jeszcze podkreślić kryteria wyboru ERP przez przedsiębiorców. O ile na Zachodzie kryterium ceny nie jest już pierwszorzędne, w Polsce to właśnie cena bywa nadal głównym elementem konkurencji między dostawcami. Powoli jednak znaczenia nabierają takie kryteria jak elastyczność rozwiązania, możliwości wsparcia ze strony dostawcy, czy ergonomia systemu.

Zakres i cele wdrożenia ERP są zawsze ustalane indywidualnie z klientem. Podobnie też, w sposób indywidualny, kalkulowane są wskaźniki zwrotu z inwestycji. Sama kalkulacja ROI może jednak nastręczać spore trudności techniczne. Po pierwsze, nie wszystkie korzyści odnoszone z racji wdrożenia ERP można wprost przeliczyć na pieniądze. Po drugie, ROI można kalkulować w oparciu o różne metody. Wdrożenie ERP oznacza dużą zmianę, przez którą przedsiębiorstwo powinno możliwie bezpiecznie przejść.

W praktyce często bywa tak, że przedsiębiorstwa pochłonięte i obciążone wdrożeniem i minimalizacją ryzyka związanego ze zmianą, rzadko koncentrują się na wyliczaniu realnych oszczędności finansowych. Wydaje się, że dla firm ważniejsza jest realizacja konkretnych celów formułowanych przed wdrożeniem. Dopie-ro po ich osiągnięciu można precyzyjniej szacować korzyści w wymiarze finansowym. To bardzo ważne, by dobrze przygotować wdrożenie i prawidłowo poprowadzić projekt, ponieważ jak pokazują międzynarodowe badania, aż 30 proc. wdrożeń ERP nie przynosi firmom oszczędności. To pokazuje, jak dużym ryzykiem obarczone są projekty wdrożeniowe i że warto uczyć się na błędach innych, by samemu ich nie popełnić. Skrócenie cyklu produkcji i przeciwdziałanie marnotrawstwu to dwa kluczowe czynniki decydujące o sile konkurencyjnej firmy wytwórczej.

Efektywna praca nad poprawą tych czynników nie może być jednak skutecznie realizowana wyłącznie poprzez system informatyczny. Wdrożony system ERP niejako odzwiercie dla kulturę organizacyjną oraz silnie wspiera procesy biznesowe w danej firmie. Wdrożony system ERP niejako odzwierciedla kulturę organizacyjną oraz silnie wspiera procesy biznesowe w danej firmie. Niezwykle istotne są więc wdrożone, efektywne metody zarządzania, w tym odpowiednio zoptymalizowane procesy, czyli to, co kształtuje kulturę organizacyjną i jej skuteczność rynkową. Jeśli organizacja świadomie zarządza procesami, to system ERP staje się znakomitym narzędziem, który wyraźnie wspiera biznes przyczyniając się dodatkowo do poprawy tych dwóch czynników (cyklu produkcji i eliminacji strat w zasobach). Jeśli natomiast firma jest zarządzana nieskutecznie, system sam w sobie nie będzie wystarczający do tego, by wyeliminować błędy zarządzania i ich konsekwencje.

Autor: Katarzyna Kaganiec - Dyrektor Działu Zarządzania Pruduktami SAGE Sp. z o.o
Źródło: www.sage.com.pl


POBIERZ BEZPŁATNIE PEŁNĄ TREŚĆ RAPORTU ERP | PERSPEKTYWY 2014

 

 

 

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ:


Back to top