KOMFORT PASAŻERA

IFSNajważniejszym celem Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego (MPK) S.A. w Krakowie jest zapewnienie pasażerom jak największego komfortu podróży. Dzięki wielu inwestycjom krakowianie i turyści mają do dyspozycji nowoczesny i wygodny tabor. W trosce o środowisko w kwietniu 2014 roku przedsiębiorstwo wprowadziło do regularnej komunikacji pierwsze autobusy o napędzie elektrycznym.
 

Pasażerowie MPK w Krakowie mogą podróżować między innymi 74 nowoczesnymi, niskopodłogowymi tramwajami Bombardiera, z których część jest wyposażona w nowoczesny system informacji pasażerskiej i klimatyzację. Przybywa również nowych autobusów. Dzięki systematycznym zakupom wszystkie pojazdy są już niskopodłogowe. W 2014 roku MPK w Krakowie zamówiło 28 autobusów spełniających najwyższą europejską normę związaną z ochroną środowiska − Euro 6.

INWESTYCJE W EKOLOGIĘ

W kwietniu 2014 roku MPK w Krakowie uruchomiło regularną linię nr 154, na której pasażerów przewożą trzy autobusy z napędem elektrycznym. Autobusy te, wyprodukowane przez firmy Solaris Bus & Coach SA, LBUS oraz Rampini (wypożyczony przez MPK w Krakowie z firmy Wiener Linien), jednorazowo mogą przewieźć od 40 do 70 pasażerów. W swój pierwszy kurs wyruszyły z placu przy Barbakanie - z tego samego miejsca, z którego 87 lat temu zaczęły kursować autobusy na pierwszej w Krakowie regularnej linii.

Decyzja o uruchomieniu w Krakowie linii autobusowej obsługiwanej przez autobusy elektryczne została podjęta w trosce o środowisko i czyste powietrze. Pojazdy nie wytwarzają zanieczyszczeń, są ciche podczas jazdy i zapewniają wysoki komfort podróży.
Kraków jest pierwszym miastem w Polsce, które posiada regularną linię obsługiwaną przez autobusy elektryczne. Testy, które potrwają około roku, pozwolą nam zebrać doświadczenia. Na ich podstawie zostanie przygotowany i ogłoszony przetarg na dostawę 10 autobusów elektrycznych. Chcemy, aby zakup nowych pojazdów został sfinansowany przy wykorzystaniu środków unijnych — informuje Marek Gancarczyk, rzecznik prasowy w MPK S.A. w Krakowie.
Na trasie linii, na której kursują autobusy elektryczne, uruchomiono specjalną stację ładowania przy ul. Pawiej. Autobusy są tu doładowywane energią z sieci trakcyjnej, z której korzystają tramwaje.
Każda minuta to 1% naładowania baterii. Wystarczy 20 minut ładowania co kilka kursów, by autobus mógł przez cały dzień wozić pasażerów bez konieczności zjeżdżania do zajezdni w celu doładowania baterii — wyjaśnia Marek Gancarczyk.
Dwa najważniejsze walory autobusu o napędzie elektrycznym to brak zanieczyszczeń i niski poziom hałasu podczas jazdy. W Krakowie aspekt ekologiczny jest szczególnie ważny, ponieważ mamy kłopoty z zanieczyszczeniem powietrza, zwłaszcza w okresie zimowym. Władze miasta i MPK robią wszystko, żeby poprawić tę sytuację. Stąd nasze inwestycje w rozwiązania ekologiczne.
IT WARTOŚCIĄ DODANĄ

Informatyka odgrywa w MPK w Krakowie ważną rolę, wspomagając zarządzanie przedsiębiorstwem we wszystkich obszarach działalności. Jak podkreśla Marek Garncarczyk, IT służy nie tylko na potrzeby spółki, ale stanowi również wartość dodaną dla pasażerów.

Dobrym przykładem zastosowania informatyki jest system Krakowskiej Karty Miejskiej, z którego korzysta zdecydowana większość krakowian. Pozwala on na elektroniczny zapis biletu miesięcznego na specjalnej karcie. Ten nowoczesny nośnik umożliwia pasażerom samodzielne przedłużenie ważności biletu w automacie o każdej porze dnia i nocy, na dowolną linię.

System działa w Krakowie roku od 2007, gdy pojawiły się pierwsze automaty biletowe. Obecnie jest ich już 86. Automaty są zlokalizowane na przystankach, przy węzłach przesiadkowych, gdzie jest najwięcej pasażerów. Są dostępne nie tylko w centrum miasta, ale także na krakowskich osiedlach, gdzie wielu ludzi korzysta z komunikacji miejskiej, a dostęp do punktów zakupu biletów jest utrudniony.
Coraz więcej udogodnień w systemie Krakowskiej Karty Miejskiej pojawia się w internecie. Od ponad dwóch lat działa system sprzedaży biletów online. Przez internet można też sprawdzić ważność biletu, a także zamówić Kartę Miejską. Wniosek wraz ze zdjęciem składa się online, a zamówiony dokument można odebrać w wybranym punkcie sprzedaży kart, o określonej godzinie, bez kolejki — wyjaśnia Marek Gancarczyk. Możliwy jest również zapis biletu miesięcznego bezpośrednio na elektronicznej legitymacji studenckiej i doktoranckiej. To wygodne rozwiązanie, które pozwala studentom i doktorantom posługiwać się tylko jednym dokumentem.
Warto podkreślić, że elektroniczny zapis biletu wprowadzony w Krakowie był jednym z pierwszych w Polsce. Już w roku 2005 przeprowadziliśmy program pilotażowy. System zakupu biletów przez internet wraz z potwierdzaniem zapisu w automacie będzie nadal rozwijany tak, by stał się jeszcze wygodniejszy dla pasażerów. Planujemy dalsze zwiększanie liczby automatów. W ubiegłym roku uruchomiliśmy 20 nowych automatów, tyle samo oddamy do końca tego roku. Co ważne, nowe automaty umożliwiają zakup biletu nie tylko gotówką czy kartą płatniczą z wpisaniem numeru PIN, ale także przy użyciu karty zbliżeniowej — wyjaśnia Marek Gancarczyk.
Automaty biletowe są połączone z systemem informacji pasażerskiej, dzięki czemu pasażer, kupując bilet, widzi na specjalnym ekranie najbliższy czas odjazdu tramwajów lub autobusów z danego przystanku w różnych kierunkach.
Dbamy o to, by automaty, z których korzystają pasażerowie, były zawsze sprawne. Informacja o ich stanie technicznym jest dostępna na bieżąco, a w razie jakiejkolwiek awarii personel techniczny jest automatycznie informowany o konieczności interwencji — wyjaśnia Marek Gancarczyk.
System sprzedaży biletów jest zintegrowany z systemem IFS Applications, gdzie rejestrowana jest każda transakcja finansowa. Dzięki temu dysponujemy dokładną informacją, w którym automacie, kiedy i jaki bilet został zakupiony — podsumowuje Marek Garncarczyk.
NOWE MOŻLIWOŚCI SYSTEMU ERP

MPK w Krakowie używa systemu IFS Applications od roku 2002. Od tamtej pory przedsiębiorstwo rozwinęło działalność i zmieniły się jego potrzeby w zakresie zarządzania.
Od czasu pierwszego wdrożenia systemu IFS Applications w naszej firmie wiele się zmieniło — informuje Mariusz Wawak, kierownik Działu Informatyki w MPK S.A. w Krakowie. Najbardziej nam doskwierał brak narzędzia do zarządzania projektami „spiętego” z systemem finansowym. Brakowało również rozwiązania wspomagającego obieg dokumentów, a także możliwości mobilnego wspomagania pracy magazynierów i mechaników na stacjach obsługi pojazdów.
W roku 2011 przeprowadzono aktualizację systemu do nowej wersji, poszerzając zakres funkcjonalny rozwiązania o zarządzanie projektami (moduł IFS Projekt). Systemem IFS Applications objęto kluczowe obszary działania MPK w Krakowie: finanse, dystrybucję, remonty, projekty oraz zasoby ludzkie i płace. W ramach aktualizacji wdrożono również funkcjonalność elektronicznego obiegu faktur i wprowadzono rozwiązania mobilne usprawniające obsługę operacji magazynowych. W roku 2013 wdrożono nowoczesny, intuicyjny interfejs użytkownika IFS Enterprise Explorer.

SPRAWNE ZARZĄDZANIE PROJEKTAMI, LEPSZA KONTROLA WYDATKÓW

Funkcjonalność modułu IFS Projekt zapewnia sprawne zarządzanie projektami prowadzonymi przez MPK S.A. w Krakowie.
Zyskaliśmy narzędzie, które ułatwia gromadzenie i analizowanie informacji o projektach oraz pozwala w przejrzysty sposób prezentować je organom kontrolującym realizację projektów — podkreśla Mariusz Wawak. Podejście projektowe stosujemy nie tylko w odniesieniu do projektów inwestycyjnych. Dzięki funkcjonalności modułu IFS Projekt możemy sprawnie rejestrować czas pracy, monitorować poszczególne etapy projektu i zarządzać dokumentacją.
Istotne korzyści przyniosło wprowadzenie elektronicznego obiegu faktur zakupowych i elementów obsługi dokumentacji. Faktury zakupowe są skanowane, rejestrowane wstępnie w systemie IFS Applications, a następnie przesyłane do autoryzacji. W efekcie nastąpiło skrócenie czasu opisu, zatwierdzania i autoryzacji faktur z kilku dni do jednego dnia.
Cały proces zakupowy odbywa się w systemie IFS Applications. Wszystkie jego elementy − od zapotrzebowania począwszy, przez zamówienie aż do faktury zakupowej − są rejestrowane w systemie. Dzięki temu mamy zapewnioną lepszą kontrolę wydatków — wyjaśnia Mariusz Wawak.
MOBILNOŚĆ W MAGAZYNIE

Do obsługi operacji magazynowych, w tym zleceń roboczych, operacji pobrania i zwrotów materiałów magazynowych, wykorzystywane są terminale radiowe z możliwością skanowania kodów kreskowych.

Obsługa magazynu została uproszczona i przyspieszona. Wdrożenie obsługi zleceń roboczych za pomocą urządzeń mobilnych umożliwia wykonywanie podstawowych operacji magazynowych bezpośrednio przez pracowników biorących udział w procesie, takich jak mechanik czy mistrz zmiany.
Pracownik ma możliwość pobrania i zwrotu materiałów magazynowych w ramach zlecenia, do którego został przydzielony przez kierownika zmiany. Pozwala to na kontrolę pobrań z magazynu, utrzymania spójności danych w procesie i unikania pomyłek ewidencyjnych — wyjaśnia Mariusz Wawak.
PLANY ROZWOJU SYSTEMU

Plany przedsiębiorstwa obejmują dalsze wykorzystanie modułu dokumentacji i związanego z nim obiegu dokumentów do realizacji innych, w tym również pozafinansowych procesów biznesowych oraz wykorzystanie modułu IFS Remonty do stworzenia centralnej bazy pojazdów. Kolejnym planowanym krokiem jest wykorzystanie urządzeń mobilnych w pracy mistrzów i mechaników na stacjach obsługi technicznej taboru.

KORZYŚCI Z WDROŻENIA IFS Applications™:
  • Szybki dostęp do informacji
  • Ograniczenie papierowej dokumentacji
  • Poprawa kontroli wydatków
  • Usprawnienie ewidencji umów
  • Usprawnienie obsługi operacji magazynowych dzięki wprowadzeniu technologii mobilnych
  • Szczegółowa analiza w obszarze kontrolingu
  • Nowoczesny, intuicyjny interfejs użytkownika
  • Elektroniczny obieg faktur zakupowych
B WDROŻONE MODUŁY:
  • IFS Finanse™
  • IFS Dystrybucja™
  • IFS Remonty™
  • IFS Projekt™
  • IFS Zasoby Ludzkie 
  • IFS Płace
Liczba użytkowników: 326
 
Źródło: www.ifsworld.com

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ:


Back to top